Finns det nån möjlighet att komma åt inloggningsnamnet man har på datorn t.ex. "domän\användarnam" ifrån codebehind?
Inloggningsnamn på datorn i codebehind?
4 svar · 235 visningar · startad av maqe
Context.User.Identity.Name i fall Windows authentisering används
Windows autentisiering används inte och går inte att använda heller
Windows autentisiering används inte och går inte att använda heller
Ganska meningslöst att försöka komma åt information som inte finns.
Om du inte tillåter en NTkonto att logga in så kan du ju heller inte förvänta dig att få någon information om vilket NTkonto som man är inloggad som.
Du har 2 konto (3 med win2003) att välja på som dina ASP.NET sidor kan köras som om du inte tillåter någon inloggning med hjälp av windows (vilket du inte kunde). Dessa 3 konto är:
- IUSR_<<DatorNamn>> eller vilket konto du har valt för just den webapplikationen att köras som (tror faktiskt att du måste impersonate= true i din webconfig för att du skall köra som denna användare)
- ASPNET - kontot
- NetworkServices - kontot
Någon av de 3 konto kommer du att få upp om du använder dig av Context.User.Identifiy.Name eller Environment.UserName.
- M
Alltså jag loggar in och autentisierar mig mot en server som står på ett ställe sedan kör jag en asp.net lösning på en annan server och skulle vilja komma åt det kontot som jag är inloggad som. Servern som har hand om användarkontona och webbservern kan inte komma åt varandra. Så vad jag vill komma åt är alltså klientens användarnam...