webForumDet fria alternativet

Se värde på DataSet i Debugging?

.NET

6 svar · 219 visningar · startad av CokeLight

Medlem sedan juni 2000504 inlägg
Frågan#1

Hejsan :) när man vill se värde på primitiva datatyper när man kör debugging så brukar det funka (för mig) men inte när jag vill se värdet i t.ex. en DataSet... går det eller..? jag sätter en breakpoint här

DataSet dataSet = (DataSet)Session["DataSource"];

o sen för jag musen över dataSet o då står det ju bara

dataSet = {System.Data.DataSet}

Har inte använt debugger så mycket så jag kanske missat nåt.. det går ju o kolla callstack i fönstret längst ner (i VS) men finns det nåt mer jag kan göra..? :)

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Ställ musen över din variable: dataSet och högerklicka, välj sedan 'Quick watch* (eller vad det heter), där får du nu en trädstruktur som innehåller alla de objekt som ett dataset innehåller, vilket kan göra det lite jobbigt att hitta just den data du vill ha :)

- M

Hej Gladh :) tack så mycket.. precis vad jag ville ha... återstår bara o hitta felet.. :)

kom lite annat emellan.. men nu har jag tittat än en gång.. heh, som du sa, mycket data o lite jobbigt att hitta det man vill ha.. eller snarare mycket jobbigt i mitt fall.. :) för varje plustecken man klickar på kommer ju en miljon nya grejer... nån som vet vilket fält man ska titta på när det gäller DataSet e.d....? Annars försöker jag på annat sätt.. :)

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Vet du var i datasetet din data finns. Ett exempel för att hitta data i en table som finns i datasetet på en viss rad och kolumn kan man göra så här:

ds.Tables[0].Rows[0].ItemArray.GetValue(1)

Ett av många sätt...

Hej McFetto.. :) a just det.. man kan kolla så ja... det tänkte jag inte på.. tack.. ska prova.. :)

skulle bara säga att det gick att lösa problemet med

ds.Tables[0].Rows[0].ItemArray.GetValue(1)

som "debug" metod... tack :)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)