webForumDet fria alternativet

Operation must use an updateable query

.NET

1 svar · 284 visningar · startad av StefanBergfeldt

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg
Frågan#1

Hallå!

Jag håller på att bygga en räknare i ASP.NET, och det går inte riktigt som jag vill.

Jag har lyckats få den att hämta data från databasen, och räkna ut hur många besökare jag har haft (och lite annan nödvändig information).

Däremot har jag inte lyckats få den att logga en ny besökare. Den säger till mig att "Operation must use an updateable query" vilket jag har råkat ut för otaliga gånger tidigare, i klassisk ASP. När jag tidigare har råkat ut för problemet har jag kunnat åtgärda det genom att ändra behörigheten på databasen (använder Access) så att IUSR_datornamn får rätt till Modify på den. Nu har jag rätt till modify på den, den ligger ingen ldf-fil å spökar, och jag vet inte vad det är för fel.

Till råga på allt, jag bygde ett ASP-script mot databasen, som lägger till en besökare. Det scriptet fungerar utan problem.

Snälla hjälp mig, vad är det för konstigheter med ASP.NET som jag inte förstår mig på.

Koden:
intID = Request.QueryString("id")

With Request.Browser
strSQL = "INSERT INTO tb_hit(hitBrowserType,hitBrowserName,hitBrowserVersion,hitBrowserMajorVersion,hitBrowserMinorVersion,hitPlatform,counterID) VALUES('"& .Type &"','"& .Browser &"','"& .Version &"','"& .MajorVersion &"','"& .MinorVersion &"','"& .Platform &"',"& intID &")"
End With
'Try
objCmd = New OleDbCommand(strSQL,conn)
objCmd.Connection.Open()
objCmd.ExecuteNonQuery()
'Catch ex AS Exception ' Probably the database will not update
strText = "e1r"
'Finally
objCmd.Connection.Close()
objCmd.Dispose
'End Try

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Är nog samma problem, dock körs aspnet under en annan användare. Beroende på server är det antingen ASPNET kontot för Win2000 och XP eller gruppen IIS_WPG för Win2003 som ska ha skrivrättigheter.

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)