webForumDet fria alternativet

Codebehind newbie-frågor

4 svar · 426 visningar · startad av ironhead

ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg

Hej! Har nyss börjat peta lite med ASP.NET (vb)

En finurlig grej är ju just code-behind, som jag vill utnyttja så mycket som möjligt. Men nu till mina frågor:

1. När man bestämt sig för att koda code-behind, brukar man då bygga upp tabellerna dynamiskt, när man t.ex. använder sig av en datareader? (loopa upp data)

2. Hur använder man .css-filen till sin genererade tabell i code-behind isf?

3. När jag testade att generera tabeller dynamiskt, så hamnade all kod längst upp (visa källa)...måste man generera html, body, style etc. då också, eller hur funkar det?

Kanske nån har något bra sätt för att kombinera design/grafik & code-behind?

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

1. När man bestämt sig för att koda code-behind, brukar man då bygga upp tabellerna dynamiskt, när man t.ex. använder sig av en datareader? (loopa upp data)

Man bygger inte tabellerna själv, det är exempel viss datareadern till dig. Alltså du lägger en datareader på din ASPX-sida och i din codebehind så binder du data till readern.

2. Hur använder man .css-filen till sin genererade tabell i code-behind isf?

All stylesheet information sätter du på din ASPX-sida inte i din codebehind (om du nu inte vill kunna skifta beroende på vem som är inloggad).

3. När jag testade att generera tabeller dynamiskt, så hamnade all kod längst upp (visa källa)...måste man generera html, body, style etc. då också, eller hur funkar det?

hmmm... låter som om någon använder sig av response.write, det är verkligen en NO NO i ASP.NET

Kanske nån har något bra sätt för att kombinera design/grafik & code-behind?

Ja, man använder sig av ASPX sidan för att bygga upp sin HTML struktur placerar de kontroller som man skall ha på sina positioner och sedan så använder man code-behind för att binda data till de olika kontrollerna. I 99% av fallen så skall du ALDRIG NÅGONSIN bestäma hur sidan skall se ut i din codebehind, alltså ingen position av kontroller/html/bilder i din codebehind.

- M

Ok! Tack....
Om jag nu vill loopa ut en dynamisk meny på vänster sida, vad använder jag lämpligast då för kontroll?

Jag loopade ut menyn i en label...

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Om jag nu vill loopa ut en dynamisk meny på vänster sida, vad använder jag lämpligast då för kontroll?

Lämpligast är att använda en servercontroll som är tänkt till just meny. Finns massor på nätet, vissa gratis andra kostar pengar. Vill du bara ha en väldigt enkel, så skulle jag rekomendera en repeater som innehåller en LinkButton i sin ItemTemplate och binda URL och namnet till den linkbutton.

Jag loopade ut menyn i en label...

Vissa saker skall man bara hålla för sig själv... :)

- M

eeeh! :r

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)