Hej!
Är det någon som vet hur man kan göra för att undvika att använda sig av javascript på klientsidan för att ha ett onmouseover event? Finns det något i "linkbutton" som jag missat?
Tanken är att jag ska göra en meny med undermenyer och tidigare så har jag gjort som så att användaren får klicka på ett alternativ för att få upp undermenyer... nu vill jag alltså att användaren bara ska behöva peka på alternativet för att undermenyn ska visas... vill alltså undvika javascript på klientsidan men jag vet inte om det går att göra utan detta???
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Inte utan javascript. Med javascript så funkar detta för att utlösa en postback.
<asp:linkbutton id="lbtTouch" text="Touch me" runat="server" />
private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
lbtTouch.Attributes.Add("onmouseover", "__doPostBack('" + lbtTouch.UniqueID + "','')");
}
Tack för svaret!!
mycket smart lösning tycker jag!
ahlenMedlem sedan juli 200498 inlägg Lasse,
vill påpeka en sak bara, du ska markera hans inlägg som "accepterat" och inte ditt. (i detta fallet, då hans inlägg var lösningen)
/m
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg
nu vill jag alltså att användaren bara ska behöva peka på alternativet för att undermenyn ska visas
Ursäkta att jag säger det, men det är en jävligt korkad funktion. Speciellt eftersom sidan laddas om.
Säg att du har 3 menyalternativ, jag vill se det 3 alternativet, och har muspekaren precis övermenyn och drar muspekaren neråt. Gissa om jag kommer blir riktigt irriterad när sidan laddas om och det första menyalternativet är valt.
Du gör ju som du vill, men många kommer bli irriterade på denna funktion.
- M
just det här med attributes.add(osv) visste jag inte om.. det var det som jag tyckte var smart... sen hur man ska lösa lösa det här med min menyer har jag inte riktigt klart med än... har du något smart förslag om man som i ditt exempel har 3 menyval?
kan man göra som så att man har en tabell som är satt visible=false och sen när man för musen över en viss länk att man då sätter visible=true? Hur skriver man i sånna fall i attributes.add?
Tusen tack på förhand!
Om du menar visible=false som sätts på din kontroll så görs detta på serversidan och kontroller kommer inte att skickas ut i html'en.
Om det ändå är vad du vill så kan du ju göra som ovan beskrivet att sidan laddas om vid mouseOver och då sätta visible=true (även om det är idiotiskt att ladda en sida vid mouseover som andra har påpekat)
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Jag förstår inte varför du vill slippa javascript... Annars så finns det ju :hover i css, och då kan du ju enkelt pilla ihop en meny med :hover pseudoklassen.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>CSS Menu</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css" media="all">
a { color:#000; padding: 5px 20px; text-decoration: none; font-weight: bold;}
a:hover { color:#fff; background-color:#003; }
/* LVL 1 */
#navigationsmeny {
border: 1px solid #444;
}
ul { list-style:none; margin:0; padding: 0;}
li { margin: 5px 0; padding: 0; }
ul li a { padding: 5px 20px; }
ul li ul a { padding-left: 40px; }
ul li ul li ul a { padding-left: 60px;}
/* LVL 2 */
ul li ul { display:none; }
ul li:hover ul {
display:block;
}
ul li:hover ul li ul { display: none; }
/* LVL 3 */
ul li:hover ul li ul { display: none; }
ul li ul li ul { display: none; }
ul li ul li:hover ul
{
display: block;
}
/* LOL */
#lager1 { position: relative; width: 500px;}
#copy { position:absolute; top: 0px; right: 00px;
min-height: 100%; width: 100px; background-color:#000033;
color: white; font-weight: bold;
font-family:Georgia, "Times New Roman", Times, serif;
text-align:center;
}
#copy span { position: relative; top: 50%;}
</style>
</head>
<body>
<div id="lager1">
<ul id="navigationsmeny">
<li><a href="">Första nivån</a></li>
<li><a href="">Hovra här för andra nivån »</a>
<ul>
<li><a href="">Andra nivån</a></li>
<li><a href="">Andra nivån</a></li>
</ul>
</li>
<li><a href="">Första nivån igen, länk</a></li>
<li><a href="">Första nivån igen, länk</a></li>
<li><a href="">Första nivån, länk »</a>
<ul>
<li><a href="">Andra nivån 2</a></li>
<li><a href="">Andra nivån 3</a></li>
<li><a href="">Andra nivån 4</a></li>
<li><a href="">Andra nivån 5 »</a>
<ul>
<li><a href="">Tredje nivån, länk</a></li>
<li><a href="">Tredje nivån, länk 2</a></li>
<li><a href="">Tredje nivån, länk 3</a></li>
</ul>
</li>
</ul>
</li>
</ul>
<div id="copy"><span>Henrik</span></div>
</div>
</body>
</html>
detta funkar ju för 3 nivåer, och det funkar i webbläsare som hanterar standarder ordentligt. Men det är när du hovrar istället.
Om du söker på google, eller alternativt a list apart så finns det där ett javascript som får det att fungera i IE (med två nivåer, du får redigera det så det funkar med 3).
Sök efter Suckerfish Dropdowns bara.