echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Har ingen aning om varför detta problemet kommer:
"Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Det går inte att starta programmet. Informationsfilen för arbetsgrupper saknas eller är exklusivt öppnad av någon annan användare."
och det hjälper inte att starta om datorn, databasen är inte öppnad av någon annan, eftersom jag kör den direkt när jag har startat om datorn, samt lösenordet finns i OleDbConnection() metodens parameter...
OleDbConnection objConn;
OleDbCommand objCmd;
OleDbDataReader objRdr;
objConn = new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" + "Data Source=" +
Server.MapPath("db/databas.mdb") + ";Password=admin");
objCmd = new OleDbCommand("SELECT * FROM Employees", objConn);
objConn.Open();
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg När man kör en Access db på en NT4 eller W2K kan mna få en fil kvar som heter dbnamn.log. ta bort den så fungerar det.
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Jag kör den på en windows xp maskin...
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Inga låsningsfiler som ligger kvar?
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Nej... Det är det inte... jag kollar just nu hjälpen där det står:
"En annan användare kanske har exklusiv åtkomst till Microsoft Access-databasen eller Microsoft SQL Server-databasen som sidan är kopplad till.
Den här situationen kan uppstå när en databasadministratör underhåller en Access-databas eller SQL Server-databas och temporärt behöver förhindra användare från att få åtkomst till databasen. Det kan också inträffa när någon designar objekt i en delad Access-databas. Vänta några minuter och försök visa sidan igen. Du kan också kontakta databasadministratören."
Men det hjälper inte så mycket eftersom det är jag som är databasadministratören...
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Testade att ta bort och lägga till lösenord, hjälpte inte... mkt konstigt...
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Jag har fått det att fungera. Det är lösenordet som stället till det. Jag har testat att sätta connection string till:
"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" + Server.MapPath("db/company.mdb")
och då funkar det, men så fort man sätter den till:
"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Password='admin';Data Source=" + Server.MapPath("db/company.mdb")
eller
"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Password=admin;Data Source=" + Server.MapPath("db/company.mdb")
så fungerar det inte :s
Det självklara frågan är ju varför...
Men annars; tack för hjälpen Josef och Lasp...
EDIT: (jag förutsätter att ni förstår att när jag har en connection string med lösenord i så har jag också satt ett lösenord på databasen, vice verca)