webForumDet fria alternativet

MapPath i web.config

.NET

6 svar · 349 visningar · startad av Bjuris

Medlem sedan juli 2001514 inlägg
Frågan#1

Sitter och klurar lite hur man skall applicera server.MapPath i web.config, men jag kommer ingen vart.

<add key="ConnectionString" value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Inetpub\wwwroot\cap\Db\shop.mdb;User Id=;Password=;"  />

Den ovan fungerar fint.
men som sagt när jag pillar med MapPath så får jag bara konstiga felmess.

Någon som vet?

Medlem sedan jan. 2004501 inlägg

Jag har löst det genom att skapa en statisk klass som jag inisierar i application load i gloabal.asa.

Skapar man t.ex. en klass som heter MinaViktigaStängar kan du text skapa en property som heter AccessConnectionString.

MinaViktigaStängar och dess properties och funktioner måste vara statiska (mao: public static MinaViktigaStängar)

I webb configen skriver du webbpathen så att säga:
<add key="DBPath" value="cap/Db/" />

Så i application loaden i gloabal.asa skriver du MinaViktigaSträngar.AccessConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" + Server.MapPath(#Härhömtar du din configsträng DBPath#+"shop.mdb") +";User Id=;Password=;"

När du sedan vill hämta ut dina stäng skriver du bara
MinaViktigaStängar.AccessConnectionString

Hoppas det är detta du tänkte dig.

Det låster som en omväg att gå, det måste väl finnas någon "riktig" lösning på detta?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag har erfarenheten av att metoden .MapPath på objektet Server i ASP 3.0 inte går att använda på vissa ställen i Global.asa, som ju på något sätt är en motsvarighet till web.config enligt vad jag vet.

Huruvida det inte skulle fungera i ASP.NET vet jag inte, men uppenbarligen finns samma problem med denna metod där också.

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg
string s = @"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source={0}\Db\shop.mdb;User Id=;Password=;";

Response.Write(string.Format(s, Server.MapPath("")));

Dino:

Hur skall jag använda mig av strängen?

Skall man typ göra:

<add key="ConnectionString"  value="+string.Format(s, Server.MapPath(""))+"/>
Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

web.config

<add key="ConnectionString" value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source={0}\Db\shop.mdb;User Id=;Password=;"  />

Kodfil

string s = System.Configuration.ConfigurationSettings.AppSettings["ConnectionString"];
Response.Write(string.Format(s, Server.MapPath("")));
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)