UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg
Tänkte skapa en DataList och fylla den ifrån codebehind. Problemet är att jag inte vet från början hur många fält som ska vara med. I vanliga fall brukar man ju binda mot ett speciellt fält:
<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "Kolumn") %>
I mitt fall vill jag kunna göra detta dynamiskt och i codebehind. Hur skriver man i det fallet? Jag vill även kunna visa informationen i en tabell där varje fält som jag plockar ut ligger i en cell.
//Uwe
För att förtydliga lite...
Finns det inget sätt för mig att visa ett record (en tabellrad) på en gång. På detta sätt vill jag kunna styra från min sql-fråga hur många kolumner det ska bli.
//Uwe
renholmMedlem sedan apr. 20012 048 inlägg
En datagrid fixar det själv, annars går det väl beroende på det sätt du hämtar data att ta reda på antal kolumner.
Det funkar fint i en datagrid, men det uppstår problem när jag har en "en till många"-relation, och vill visa all data på samma rad. Dvs om jag har ett bilregister där en person kan ha mång bilar och jag vill visa personens namn och dennes bilar på samma rad.
Går det att göra? :OO
renholmMedlem sedan apr. 20012 048 inlägg
Fanns en artikel i MSDN om detta, handlar om att lägga en DataGrid i en annan DataGrid, kan tyvärr inte hitta den nu. Testa en sökning på msdn.microsoft.com.
m_soderlundMedlem sedan sep. 20024 733 inlägg
Du får skapa exempelvis en OleDbDataReader som exekverar en SQL-fråga. För att kunna skriva ut ett värde från ett fält i databasen skriver du sen så här:
lbl_1.text = dbRead.Items(2).toString()
dbRead är då namnet på datareadern och 2 är det tredje fältet du plockar ut i SQL-frågan.
Tack för svaren, men jag löste det själv genom att loopa ut resultatet från sql-frågan med en datareader till en dataview och därigenom styra datagridens utseende. :)
//Uwe