jag har skapat ett listbox som jag vill att allt jag har matat in ska läggas in på en listbox istället för messagbox..hur gör jag !?
Här ser min kod ut men det funkar inte riktig
this.lstAnstallda.Items.Add(info);
10 svar · 511 visningar · startad av Caitlin
jag har skapat ett listbox som jag vill att allt jag har matat in ska läggas in på en listbox istället för messagbox..hur gör jag !?
Här ser min kod ut men det funkar inte riktig
this.lstAnstallda.Items.Add(info);
Denna tråd borde ligga i .NET.
Du får ge lite mer kod för att kunna lösa detta t.ex. vad är info för datatyp t.ex.
Fixat
Har fixat det tack..!!
Har en annan probelm ..har skapat ett ComboBox och jag vill koda den så jag får in Förnamn och efternamn när jag kör den!!
Re: Fixat
Caitlin skrev:
Har fixat det tack..!!
Har en annan probelm ..har skapat ett ComboBox och jag vill koda den så jag får in Förnamn och efternamn när jag kör den!!
Vad är det för datatyp du vill binda mot comboboxen? du kan enkelt binda ett dataset/datatable där du kan definiera det som ska visas och vad som ska vara värdet bakom. Allternativt kan du skapa en klass som håller värdena och binda mot comboboxen. Som tidigare.. lite mer kod! :)
Den snyggaste lösning IMHO är att du har en/flera personobjekt och binder dessa till din combobox, du kommer då få något sånt här i din combobox
[Namespace].Person
[Namespace].Person
[Namespace].Person
[Namespace].Person
[Namespace].Person
Vilket inte är riktigt vad du ville, men det du gör sedan är att du på din Person klass så skapar du en override av methoden ToString() och där i så bygger du upp den sträng som du vill skall visas i comboboxen.
.
.
.
public override string ToString(){
return myFirstName + " " + myLastName;
}
.
.
.
Nu kommer din combox att skriva ut förnamn och efternamn istället för datatypen.
- M
Gladh, kan man på något snyggt sätt komma åt value i comboboxen?
Så att man t ex skulle kunna skriva så här:
combobox.SelectedValue = "BLABLA";
Hur får jag igång min Databs?
har skapat ett windowsapplikation som heter Gift där användare kan välja Ja eller Nej "checkbox" ...som tar emot min databas
Där det visar alla som är gifta eller ogifta..hur kodar jag för att når min datas!?!??
så här har jag gjjort!!
if (this.chkJa.Checked && this.chkNej.Checked)
{
this.chkJa.Checked = true;
}
else
{
this.chkNej.Checked = false;
}
Gladh, kan man på något snyggt sätt komma åt value i comboboxen?
Har jobbat alldeles för lite med winforms applikationer som faktiskt skiljer sig en del från ASP.NET forms.
Men jag misstänker att för en windows combobox så sparas hela objektet (annars så skulle ju inte datatypen visas) så om du då gör som du vill så försöker du skriva in en textsträng i ett objekt som antagligen inte är en sträng vilket kommer att genererar ett fel.
Du borde dock kunna casta det valda värdet i comboboxen till rätt objekt och sedan sätta värdet du vill (om det nu finns en selectedValue property)
((Person)combobox.SelectedValue).FirstName = "Magnus";
det borde fungera....
- M
Jo, men det jag undrade (jag var en aning otydlig) var om man kan komma runt kastandet och bygga sitt object som tex ListItem i asp.NET fungerar
Ingen anning, men jag har svårt att se att du kan komma runt kastandet, antingen sköter du det eller så sköter listitem objektet det till dig.
Och för comboboxen i winforms så har jag ingen anning om du kan skriva selectedvalue = "blablabla" men antar att man inte kan eftersom du frågade :)
- M