webForumDet fria alternativet

Lägga till control i placeholder i importerad control

.NET

7 svar · 443 visningar · startad av pirajan

Medlem sedan apr. 2001246 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag undrar om man på något sätt kan lägga till en control i en placeholder i en importerad control.

Alltså:
default.aspx
import.ascx
toplaceholder.ascx

i default lägger jag till import.ascx dynamiskt i en placeholder. Kan jag då i runtime lägga till toplaceholder.ascx i en placeholder i import.ascx?

Någon som förstår?

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Har för mig att det var så här:

placeholder.Controls.Add(Page.LoadControl("import.ascx"));

Jo så långt är jag med, men jag har ännu inte lyckats importera båda kontrollerna (ena till den andra) dynamiskt. Någon som har en idé? Alltså:

Default.aspx importerar import.ascx till en placeholder.
Default.aspx importerar sedan toplaceholder.ascx till en placeholder inuti import.ascx.

Någon som har ngt förslag?

Den andra funktioner bör du lättast kunna lägga i import.ascx eftersom det är där placeholdern finns. Annars kan du göra Placeholdern i import.ascx public och kan då kommas åt via default.aspx.

Ok!
Jag testade att deklarera min placeholder i import.ascx codebehind, men får det inte att fungera... får hela tiden:Object reference not set to an instance of an object.

var ska jag deklarera min placeholder någon stans?

Medlem sedan mars 200174 inlägg

Om du nu vill att default.aspx skall hantera detta (jag tycker också att import borde sköta detta själv), så skulle jag gjort en public metod i import.ascx tex LoadPlaceHolder().

I default.aspx gör du en findcontrol för att hitta import-kontrollen och kör dess metod

Control c = Page.FindControl("myimportcontrol")
if (c != null) ((MyImportControl)c).LoadPlaceHolder()

Spontant tror jag detta skulle fungera.

Har suttit ett tag och försökt, men det fungerar inte... Någon som har någon annan lösning?

Så här:
import laddas in av huvudsidan med den kod jag skrev i det andra inlägget i denna tråd. Därefter skapar du en placeholder i import och i denna lägger du på samma sätt in toplaceholder som med import fast denna gång i imports placeholder.

Alternativt gör du placeholden i import public och sedan gör något liknande nedan:

Din .aspx sida:

ImportKontrollensClassNamn control = (ImportKontrollensClassNamn )Page.LoadControl("import.ascx");
control.PlaceHolderIImportKontrollen.Controls.Add(Page.LoadControl("toplaceholder.ascx"));
placeholder.Controls.Add(control);
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)