webForumDet fria alternativet

Frames eller inte med Treeview kontroll?

8 svar · 321 visningar · startad av maqe

maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg

Någon av er som är insatta i asp.net kanske kan hjälpa mig i denna tråd? http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=117425&forumid=12

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Det är inget måste, fungerar lika bra att använda en <div> med style="overflow: scroll" (tror man skrev så). Dock finns det fördelar att ha frames, t.ex att treeview kontrollen inte behöver laddas om när man väljer en sida.

Ja precis ... det är ju det som är problemet. Min treeview kommer tappa sin viewstate information eftersom den måste laddas om ... du rekommenderar att använda frames med andra ord?

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Nja. Man kan inte säga att man tappar viewstateinfo. Viewstaten är ju till för att just komma ihåg information mellan omladdningar av sidan.

När det sedan kommer till frågan frames/inte frames är det lite av en religionsfråga för många. Jag har byggt ganska stora system både med och utan frames - det går bra på båda sätten men jag föredrar att jobba utan frames. Detta underlättas väldigt mycket av viewstaten också!

Men som sagt - det är personligt!

Jon skrev:

Nja. Man kan inte säga att man tappar viewstateinfo. Viewstaten är ju till för att just komma ihåg information mellan omladdningar av sidan.

När det sedan kommer till frågan frames/inte frames är det lite av en religionsfråga för många. Jag har byggt ganska stora system både med och utan frames - det går bra på båda sätten men jag föredrar att jobba utan frames. Detta underlättas väldigt mycket av viewstaten också!

Men som sagt - det är personligt!

Hur gör jag om jag vill bygga utan frames då? Jag använder wilson masterpages i grunden och då blir det olika *.aspx filer man laddar och då collapsar ju hela trädstrukturen eftersom det inte är en postback. Hur har du gjort Jon när du arbetat utan frames med en treeview kontroll för att få strukturn att vara expanded även att det är en annan *.aspx sida man laddar?

Nu vet jag inte om det är Microsofts treeview du använder, har inte använt den så mycket. Jag använder i alla fall en köpt tredjepartskomponent. Sätter jag EnableViewState=True på den så kommer den ihåg hur den ser ut.

Annars är ju alternativet att skicka med ett id på noden som skall vara selectad till sidan och selecta den och expandera...

Jag använder denna och jag kör den som menyn. Hur kan den komma ihåg hur den ser ut genom att bara sätta enableviewstate=true om man laddar en helt ny sida? Jag kollar om sidan är postback är den inte det så binder jag data från en sql databas men när den laddar en helt ny sida så är det ju inte en postback och då laddar den färsk data från databasen och kommer då inte ihåg hur trädet såg ut innan

I så fall kan du kanke lägga hela trädet i sessionen, kolla om det finns där vid laddning av sida, annars bygga upp det?

hm det låter trixigt ... Jag funderar på om man kan använda onselectednodechanged och expandera trädet till den noden som man klickade på senast genom att använda expandtonode metoden

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)