webForumDet fria alternativet

web.config och connection string

11 svar · 472 visningar · startad av maqe

maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg

Hur ska en sådan connection string se ut? Jag använder mig av detta format när jag kör på min windows xp pro

<appSettings>

\<add key="connString" value="server=\*\*\*\*\*\*\*,1845;uid=\*\*\*;password=\*\*\*\*;database=\*\*\*\*"/\>

</appSettings>

denna fungerar klockrent på min xp maskin som sagt men när jag ska köra den på mitt webbhotells windows server 2003 så får jag detta fel

SQL Server does not exist or access denied.

Jag vet att jag använder rätt ip, port, usr, pass och databasnamn men jag kanske måste ha nått mer med för att det skall fungera?

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

# Standard Security:
"Data Source=Aron1;Initial Catalog=pubs;User Id=sa;Password=asdasd;"
- or -
"Server=Aron1;Database=pubs;User ID=sa;Password=asdasd;Trusted_Connection=False"
(booth connection strings produces the same result)

# Trusted Connection:
"Data Source=Aron1;Initial Catalog=pubs;Integrated Security=SSPI;"
- or -
"Server=Aron1;Database=pubs;Trusted_Connection=True;"
(booth connection strings produces the same result)

(use serverName\\instanceName as Data Source to use an specifik SQLServer instance, only SQLServer2000)

# Connect via an IP address:
"Data Source=190.190.200.100,1433;Network Library=DBMSSOCN;Initial Catalog=pubs;User ID=sa;Password=asdasd;"

(DBMSSOCN=TCP/IP instead of Named Pipes, at the end of the Data Source is the port to use (1433 is the default))

Källa: http://www.connectionstrings.com

Då ska det ju fungera med den jag kör. Ibland tycker inte jag om datorer asså

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Antingen så har du fel sökväg till din databas (Sql Server doesn't exists) eller så har du fel användar data (access denied).

Och jag kan garantera dig att felet ligger inågot av de 2. Det kan ju vara så att ditt webhotell inte har upprättat din databas/använder än!

- M

Jag kör mot den databasen fast med Enterprise manager med samma data som jag använder i min connection string och det fungerar utmärkt

Provat att lägga till
Trusted_Connection=True i connectionsträngen?

Är du säker på att du hämtar connectionsträngen rätt från webconfig?

Jag har provat det med och all kod har fungerat klockrent på min winxp pro som jag kör hemma

Och portnumret har du ändrat så att det är det som webhotellet kräver?

japps precis ... jag kör på default hemma så jag har lagt till portnumret nu när jag lade upp siten ... jag får prata med dom och se om dom måste göra nått för att jag ska nå databasservern från webben men jag tycker att det inte ska vara några problem när jag kommer in via enterprise manager till och med ...

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Kör du Initial Catalog=Något, det krävs på det flesta webbhotell

Nja jag tror inte det behövs men jag kan prova ... vad är initial catalog för nått då?

Jag löste problemet och det var jag som hade klantat mig och hade en connectionstring på ett annat ställe med

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)