webForumDet fria alternativet

Gömma HTML kod om inte inloggad

.NET

10 svar · 413 visningar · startad av tronez

Medlem sedan juli 2001728 inlägg
Frågan#1

Tjena, har fastnat lite nu igen med det här CodeBehind.

I PHP, när jag ville dölja information för den som inte är inloggad så kollade man ju om en session var ett visst värde, var den rätt värde så visade man informationen.

Men nu med Codebehind, hur gör man samma sak. Jobbar på en labb å upplägget verkar inte vara det mest logiska, då man får tillgång till alla sidor innan man loggat in.

Men jag vill inte få upp dropdownlisten på en viss sida innan man är inloggad utan bara man är inloggad.

För tillfället kör jag en koll på Session["CustomerID"] i page_load och visar ett meddelande i en label, men html koden visas. Det vill jag icke!

Nån som har nåt tips?

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

sätt visible på dropdownlisten till false

jo, gjorde det på en annan sida, men finns det inget snyggare sätt?

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Tja, jag är ingen expert på ASP.NET, men om du har fler objekt på en sida (om du nu måste ha det på samma sida). Så kan du kanske skapa user controls som du sedan sätter till tru/false.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Antingen kör du en koll på sessionen i pageload och redirectar honom till inloggningsidan om han inte har rätt värde i sessionen, eller så har du din information som ska synas om man är inloggad i en panel som göms om sessionen inte matchar rätt värde

ok erka, ska kolla på det imorrn!

Tack!

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Skall du ha inlogging så använder man INTE sessioner utan använder sig av FormsAuthentication som är en inbyggd inlogginingsmekanism i .NET.

Du fixar den till dig så att alla sidor som ligger i en specifik mapp lösenordsskyddas automatiskt, och är du inte inloggad så skickas du direkt till en inloggningssida, utan att du själv behöver hålla på med sessioner och kontroller.

Är det dock så att du bara vill göma delar av sidor om man inte är inloggad så är formsauthencation inget bra val, och du får fortsätta med dina sessioner.

- M

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

FormsAuthentication verkar ha ett väldigt begränsat användningsområde.

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Visst går det att även gömma kontroller med FormsAuthentication, gäller bara att man tillåter åtkomst till sidan och sedan där kodar in funktioner för att kolla rolltillhörighet etc.

Gladh skrev:

Skall du ha inlogging så använder man INTE sessioner utan använder sig av FormsAuthentication som är en inbyggd inlogginingsmekanism i .NET.

Du fixar den till dig så att alla sidor som ligger i en specifik mapp lösenordsskyddas automatiskt, och är du inte inloggad så skickas du direkt till en inloggningssida, utan att du själv behöver hålla på med sessioner och kontroller.

Är det dock så att du bara vill göma delar av sidor om man inte är inloggad så är formsauthencation inget bra val, och du får fortsätta med dina sessioner.

- M

Ok, det låter ju mkt bättre än sessioner, men labben var uppbyggd på sessioner så det var inte mycket jag kunde göra åt det för den här gången, men jag ska titta lite på FormsAuthentication!

Tack för alla svar!

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Visst går det att även gömma kontroller med FormsAuthentication, gäller bara att man tillåter åtkomst till sidan och sedan där kodar in funktioner för att kolla rolltillhörighet etc.

Japp men då missar man funktionen med att man automatiskt skickas till en login sida, men det är ju en smaksak om man vill ha eller ej.

Men visst så kan man använda roller, eller bara kolla om en person är inloggad eller ej med hjälp av FormsAuthentication.

- M

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)