TonyJMedlem sedan apr. 200441 inlägg Jag har en site som består av vanliga html-sidor. Dessa sidor ligger i en underkatalog till en virituelkatalog. Jag vill nu på ett enkelt sätt skapa en inloggnings funktion med asp.net så att alla inte kommer åt html-sidorna. Det går ju att lösa med hjälp av win autentioering på servern men det funkar inte för mig.
Hur gör jag för att på enklaste sätt endast tillåta autentiserade personer att komma åt html-sidorna?
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Via IIS inloggning, dock är det inte säkert att webbhotell alltid är så sugna på att fixa med sådant gratis i fall kontrollpanel saknas. Alternativet är att även låta ASP.NET hantera webbsidor, då kommer FormsAuthentication fungera, dock krävs även här inställningar i IIS hos webbhotellet.
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Alternativt byter du ut html-sidorna mot aspx-sidor och får på så vis alla funktioner "gratis", utan att webbhotellet behöver pilla på IIS.
TonyJMedlem sedan apr. 200441 inlägg Om jag väljer att köra med FormsAuthentication vad är det då för inställningar som skall göras i IIS så att åtkomst till html-sidorna nekas innan användaren är autehtiserad??
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Då ska du "mappa" html-filer till ASP.NET-processen.
I IIS:
- Högerklicka på webbplatsen.
- Klicka på fliken Arbetskatalog.
- Klicka på knappen "Konfiguration...".
- Välj "lägg till" och skriv in ".html" för filtillägg och din ASP.NET-process som "körbar". Vanligtvis är det "C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v1.1.4322\aspnet_isapi.dll"
- Upprepa steg 4 för att lägga in ".htm" också.
TonyJMedlem sedan apr. 200441 inlägg Tackar och bockar Pace.
Det klarade skivan