webForumDet fria alternativet

Datagrid problem

3 svar · 275 visningar · startad av Grynet

GrynetMedlem sedan maj 2001329 inlägg

Tjena

Har lite problem med min datagrid. Jag har bundit mot den med en arraylist. Mina problem upstår pga att jag ibland vill binda om arraylisten med en helt ny (i och för sig samma) pga at den uppdaterats på andra ställen än just i GUI:t.

Problemen är att CurrentRowIndex pekar utanför indexet..pekar helt fel om listan är tom o.s.v. Dessa fel har jag efter mycket strulande lyckats hitta och ta hand om. Nu återstår bara ett det är när en rad håller på att bli editerad måste denna bli icke editrande..inte icke selctad alltså. Så nu börjar jag tröttna (läs svurit på big Bill länge och högljudt)

Min fråga är enkel finns det verkligen inget sätt att nollställa hela DataGRiden på vad det gäller datasource och alla sättna värden. En Clear, en refresh som raderar allt detta eller vad som helst.

Alternativt. Hur tar jag bort editeringen. Jag har ju inte en susning om vilken rad eller column som försöks editera.

Nån pls?

Tack på för hand

NöffMedlem sedan nov. 2003569 inlägg

Vad är det för applikation du försöker göra?.

GrynetMedlem sedan maj 2001329 inlägg

Hela felet verkar ha varit att en rad var selectad/höll på att editeras i min DataGrid. Att köra dessa få rader innan jag clearar ArrayListen så funkar det slutligen (hoppas jag).

CurrencyManager cm = (CurrencyManager)myDataGrid.BindingContext[myArrayList];
cm.Position = -1;
cm.Refresh();

NöffMedlem sedan nov. 2003569 inlägg

om jag har förstått dig rätt så får du felet när du

1. uppdaterar ett datagrid med ny data och samtidigt Editerar i nån av raderna?..

Jag har aldrig haft detta problemet när jag kört DataTable som datasouce... Prova att använda det istället.

Genererad på 372 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb