webForumDet fria alternativet

Team development?

12 svar · 617 visningar · startad av Vide

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Vi håller på att sätta upp en utvecklingsmiljö på jobbet för (ASP).NET där flera utvecklare skall jobba parallellt.

Vi kommer antagligen välja en isolerad utvecklingsmiljö där varje utvecklare skriver programmen lokalt och har VSS som källkodskontrollant. Detta för att man skall kunna debugga fritt helt tiden, så som jag har förstått det hela så låser debuggingen IIS så att ingen annan kan komma åt den via en "web request" eller debug.

Är det någon som har erfarenhet av att utveckla på detta sättet? Vad skall vi se upp med? Finns det något alternativ?

Mvh, Vide

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Som jag förstått det så låses den process som man debugar emot, så om du kan sätta att man använder olika processer för alla olika sites, så skall man kunna komma åt de andra siterna medans man debugar en site, det hjälper ju dock inte om det är flera som jobbar mot just 1 och samma site.

det vanligaste är nog som du säger att man jobbar lokalt och använder VSS för att synka koden, så jobbar vi och det finns inga större problem så länge VSS fungerar bra, den är dock inte helt stabil och tycker inte om långa namn med punkter i. Så att skapa en mapp i VSS med namnet.

Microsoft.Office.2003.Word.Document.Search

är inte att rekomender, utan så fall får man göra en mappstruktur som återspeglar ditt Namespace namn istället.

till VS2005 så skall det komma en ny (och efterlängtad) version av VSS som tydligen skall fungerar mycket bättre samt fungerar lite på annat sätt (har jag hört, det är dock hörsägen)

- M

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Halvt OT: Överhuvudtaget skall man undvika Sourcesafe. Om du vill veta mer om olika versionshanterare så kan du läsa denna tråd:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=96&threadid=105286

Där finns bl a sourcesafes svagheter beskrivna. Värt att notera är att Microsoft inte själva använder Sourcesafe, helt enkelt p g a av att det inte duger.

Visual Studio 2005 Team System är ingen ny version av Sourcesafe utan ett helt nytt program som bygger på det kommandoradsbaserade program som Microsoft utvecklat och använt för att versionshantera sin egen kod.

Halvt OT: Överhuvudtaget skall man undvika Sourcesafe

Nog för att VSS har sina brister, men den integreringen som finns mot VS.NET skall bli svår att få med övriga versionhanterare, det också bara hörsägen, då jag inte haft tillfällen att testa några andra.

Vi har inga större problem VSS så länge man håller sina namn korta och utan konstiga tecken.

- M

Det är väldigt intressant att veta om VSS, för oss (i ASP-miljö) så har det varit en smula buggigt med ändringar som inte är kvar dagen efter (väldigt irriterande)... Så finns det ett annat program som är lika integrerat i .NET som VSS så är det ju ett bra alternativ.

Är det någon som lyckats använda ett annat program än VSS?

När släpps Visual Studio 2005 Team System?

Man vill ju inte använda undermåliga produkter. ;)

De få gånger som vi tror att vi har mist ändringar så har det visat sig att man kört utanför VSS, alltså att man tagit bort skrivskydet på filen och glatt ändrat i den, sedan när man checkar in filen så checkas den inte in, eftersom den aldrig checkats ut av VSS.

Så när man sedan kommer och tar en getlatest så finns inte ändringarna med. Men som sagt det är ju inte VSS fel, utan användarnas.

- M

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Subversion (open source) finns som .NET-add-in. Dock påstår jag inte att det är ett perfekt program.

Team System i skarp version kommer i augusti, september 2005 samtidigt med VS.NET 2005.

Än så länge verkar allt fungera som det skall, dock är jag inte säker på att vi använder rätt metod att "exportera" till skarp webplats.

Som det är nu så utvecklar vi isolerat på varje enskild workstation, sedan kopierar vi projektet till en mellanstation (global utvecklingsserver), därifrån skall vi sedan exportera till den skarpa webplatsen.

W-station --> devstation --> skarp sajt

Men är det verkligen tänkt att man skall använda funktionen "Copy Project" under menyn Project?

Nu har vi hittat ett source-program som verkar kompetent: http://www.sourcegear.com/

Någon som har erfarenhet av det?

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Vide skrev:

Nu har vi hittat ett source-program som verkar kompetent: http://www.sourcegear.com/

Någon som har erfarenhet av det?

Japp. Vi kör SourceGear Vault här på firman, och är överlag väldigt nöjda med det. En del problem har det varit, men så har vi heller ännu inte uppgraderat till 2.0, som ska vara riktigt bra. Bra support, och en vettigt uppbyggd produkt. Smidigt att jobba hemifrån, eftersom den bygger på Web Services.

En annan produkt jag dykt på är

http://www.seapine.com/surroundscm.html

Kanske också kan vara något.

Stefan HolmbergMedlem sedan aug. 200136 inlägg

Jag är också väldigt nöjd med SourceGear.

Smidigt att jobba hemifrån, eftersom den bygger på Web Services

Det är det allra bästa.

Jag är dock osäker hur integrationen med Visual Studio funkar, jag har för många år sedan haft riktiga "mardrömmar" skapade av Visual Sourcesafe och VS - och då "lärde" jag mig att gå omvägen att alltid checka in/ut filer från SS-klienten, något som fortfarande (kanske i onödan) sitter i trots att jag bytt till SourceGear.

GUI:t för SourceGear Vault är i stort sett detsamma som för Sourcesafe så det går blixtsnabbt att komma igång.

PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg

vi heller ännu inte uppgraderat till 2.0,

SourceGear Vault har kommit i version 3.0 nu.
Tidigare så har jag tragglat med SourceSafe men jag tänkte prova på SourceGear. Verkar funka väldigt bra tillsammans med Visual Studio.

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Stefan Holmberg skrev:

Jag är dock osäker hur integrationen med Visual Studio funkar, jag har för många år sedan haft riktiga "mardrömmar" skapade av Visual Sourcesafe och VS - och då "lärde" jag mig att gå omvägen att alltid checka in/ut filer från SS-klienten, något som fortfarande (kanske i onödan) sitter i trots att jag bytt till SourceGear.

Integrationen funkar tämligen bra, men visst har jag varit med om struliga situationer, t.ex. att VS påstår att jag checkat ut filen, men när jag ska ändra i den så försöker den checka ut den igen i alla fall. Eftersom jag faktiskt har checkat ut filen, så får jag ett felmeddelande, och filen fortsätter att vara låst. Denna typ av fel ska förekomma sällan i de nya versionerna, och beror huvudsakligen på VS. Klienten är dock riktigt bra.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)