webForumDet fria alternativet

Relativ URL från virtuell katalog?

.NET

8 svar · 440 visningar · startad av anbj

Medlem sedan juli 2000231 inlägg
Frågan#1

Vilket är det smartaste sättet att skriva länkar som ska funka oavsett var i en hierarki de placeras och som ska fungera oavsett vad den virtuella katalogen ligger/heter?

En variant är ju att hålla en applikationsvariabel som talar om var applikationen finns/heter, men det måste väl finnas enklare sätt?

Jag vill mao kunna få fram en länk som ser ut enligt nedan beroende på var min applikation heter/finns:

ex.
/myapp1/mypage.aspx
/myapp32/mypage.aspx
/myapps/myapp1/mypage.aspx

Några smarta tips?

Request.ApplicationPath verkar vara det jag letar efter :)

Medlem sedan apr. 2004778 inlägg

~/ länkar till applikationens root.

Nu är jag lost, vad menar du??

Ah, nu är jag med:

<asp:HyperLink NavigateUrl="~/myPage.aspx" Runat="server">BlaBla</asp:HyperLink>
Medlem sedan dec. 2003824 inlägg

Jag lånar denna tråd lite ...

Jag skall skapa pdf filer on the fly och skickar med en string som är sökvägen dit jag vill spara filen. ~/ detta verkar inte fungera att skicka som parameter till en metod så då har jag gjort en string variabel som innehåller sökvägen till den diren jag vill komma åt.

basePath = "~/reports/" + Username;

basePatch fungerar inte heller att skicka med som parameter till en metod. Jag hamnar i c:\WINDOWS\System32 om jag kör med basePath. Någon som vet hur man ska göra?

Medlem sedan apr. 2004778 inlägg

Om du ska skapa filer behöver du nog göra en Server.Mappath också.
Prova

basePath = Server.MapPath("~/reports/" + Username);
Medlem sedan dec. 2003824 inlägg

Har testat nu men får tyvärr detta fel ...

Ogiltig sökväg för MapPath c:\inetpub\wwwroot\TimeReporter\reports\marlin. En virtuell sökväg förväntas
DirectoryInfo dirInfo = new DirectoryInfo(Server.MapPath(basePath));

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Du kan inte använda dig av BasePath eftersom denna plocka fram sökvägen till den applikation som kör dina sidor, alltså IIS:en.

Det betyder att din basePath ALLTID kommer att peka på: c:\WINDOWS\System32 oavsett vilka sidor som du kör ifrån.

Om du däremot skriver SOM patrik har föreslagit så kommer du få en säkväg till en Reports mapp i respektive www-applikations basmapp.

- M

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)