webForumDet fria alternativet

Struktur

2 svar · 278 visningar · startad av matthew

matthewMedlem sedan okt. 2001166 inlägg

Hejsan,
ska precis sätta igång med ett ASP.NET projekt och har några funderingar på strukturen, då jag aldrig arbetat med detta förr. Har läst ett flertal olika inlägg här angående detta men kände att jag kanske skulle behöva några extra tips.

Lite kort om projektet:
Jag ska göra ett webbaserat system för hantering av offerter, kunder, leverantörer osv.

Det går ut på att en kund gör en förfrågan på ett visst antal produkter, denna förfrågan sparas. Företaget skickar sedan ut en egen förfrågan till sina leverantörer som svarar med offerter som sammanställs och företaget skickar sedan en offert till kund.

All information om leverantör, kund, förfrågningar, offerter sparas i en databas.

Jag skulle gärna vilja ha några förslag på hur en lagerstruktur skulle kunna se ut samt hur man kommunicerar mellan PL och BLL.

Så här har jag tänkt mig:
- DL Databas
- Mapper
- BOL Business Object Layer
- BLL Business Logic Layer (en stor klass, eller uppdelad vid stora projekt? Ser den gärna som uppdelad)
- PL Presentation Layer

Ex.
PL har flera knappar som heter hämta, spara och uppdatera etc.
När någon av dessa klickas så anropas en metod i codebehind filen(Är det vad den är till för?) som hanterar händelesen och i sin tur anropar ett antal metoder i tex någon av BLL.

BLL behöver inte gå via BOL för att hämta data utan kan prata direkt med Mapper klassen som kanske returnerar ett BO tillbaka till BLL? I BBL ska jag kunna skapa ett BO som jag sedan, om jag vill spara, skickar detta objekt till Mapper klassen.

Alltså kan BLL kommunicera med Både BOL och mappern, är det korrekt ?

Vet inte om detta blev väldigt luddigt, hoppas ni förstår en del av mina tankar iaf :)

Väldigt tacksam för kommentarer och förslag.

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Återigen så hänvisar jag till en aritektur som MS har plockat fram:

http://msdn.microsoft.com/architecture/application/default.aspx?pull=/library/en-us/dnbda/html/distapp.asp

Vi änvänder den på jobbet (lite modifierad) och den är riktigt bra, ibörjan så känns allt bara mycket och onödigt, men efter ett tag så inser man fördelarna med att ha sin aritektur så. Så det är verkligen något som du skall kolla på.

Mitt andra tips till dig är att använda dig av interface så mycket som möjligt. Detta gör att du inte låser fast dig vid dina olika komponenter lika mycket som du gör om du inte använder Interface. I MS världen verkar interface vara en styggelse medans man i resten av programmeringsvärlden har insett fördelerna med de.

Ta ditt DAL exempel. Om du inte använder dig av Interface så har du svårare att bara byta underliggande datakälla än vad du har när använder dig av Interface på rätt sätt.

- M

matthewMedlem sedan okt. 2001166 inlägg

Tack för tipset en mycket bra artikel. Finns mycket läsbart på microsoft .... Säger också tack till pdahlen för din hjälp =)

Har fått ihop en bra struktur som känns ganska bra =)

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)