webForumDet fria alternativet

sökbar hjälp

.NET

3 svar · 259 visningar · startad av turbofreddan

Medlem sedan apr. 2003115 inlägg
Frågan#1

Hejsan, jag tänkte ha en Faq på min sida där jag tänkte att innehållet skulle vara sökbart. Typ söker man på något ord så blir det ordet/orden "highlighted" och "bilden" flyttas ner till det första ordet där det förekommer. Någon som vet något enkelt sätt eller tutorial för detta eller något liknande? Jag har inte implementerat något än, men tänkte asp.net eller något java script eller liknande.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Om du har alla hjälptexter i en databas så gör du först en sökningen i den efter eventuella texter som innehåller det/de ord som du söker på (se mer om LIKE '%' för SQL kommand).

När du sedan har fått de träffar som innehåller det/de ord som du sökt på, så använder du RegExp/Replace för att byta ut ordet mot exempel viss:

<span style="color:red">Ordet</span>

Då kommer ordet som du sökt på att presenteras på sidan med rödfärg istället för den färg som resten av texten har.

- M

Medlem sedan apr. 2003115 inlägg

Jaja, det jag tänkte, texten måste ligga i en databas, inga script som enkelt letar igenom i typ html filer?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Ligger hjälpen i rena textfiler så är det IndexServer du skall använda dig av för att göra sökningar med.

- M

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)