.NET Remoting passar sig bäst, enligt vad jag har hört, lokalt på nätverket medan Web Services kanske är bättre lämpat för internet.
Angående säkerhet går det att lösa med SSL eller annan inbyggd kryptering i webservicen.
5 svar · 346 visningar · startad av Brimba
Hej!
Är det någon som har några bra tips för att kommunicera med en databas från en applikation (ej asp.net)?
Jag vill inte gå direkt mot databasen, dels för att den inte ligger öppen ut mot internet, men även för att jag inte vill slänga in connectionsträngen i applikationen, som mycket enkelt kan avslöjas med sniffer.
Jag funderar på två alternativ.
1. Bygga en kommunikationsserver som installeras på servern.
2. Använda web services som i sin tur ansluter till databasen.
.NET Remoting passar sig bäst, enligt vad jag har hört, lokalt på nätverket medan Web Services kanske är bättre lämpat för internet.
Angående säkerhet går det att lösa med SSL eller annan inbyggd kryptering i webservicen.
du vill skydda din sida genom att lägga databasen utanför rooten på servern? Eller?
Jag själv löst det så att jag lagt min databas i en mapp som inte är öppen ut mot internet men fortfarande ligger i min root-katalog.
Ex. root/priv
Mappen priv eller filerna där under kan man inte komma åt utifrån internet men däremot ifrån en FTP-klient... Jag har ju ingen egen server så det var ju tur ;)
Hotellet jag använder mig av kör IIS 5.0 och jag tror det är en inställning i serverprogrammet... Dock inte säker...
Detta borde väl vara säkert? Plus att jag hashar och har mig med lösenord hit och dit i och utanför databasen...
Jag är inte ute efter att få en asp.net-sida att kommunicera med databasen, utan jag vill få en klientapplikation (windows formulär) att kommunicera med databasen.
Jag funderade på en "ren" tcp/ip-kommunikation mellan klient och server, alternativt en web service på servern.
Med web services sparar du en del utvecklings arbete än med tcp/ip där man i princip måste göra allt själv. Dock kan du få det exakt som du vill ha det :)
Jag har i princip bestämt mig för remoting. Det är smidigt att jobba med och trots att det inte är världens snabbaste system så är mitt system inte extremt beroende av hög hastighet.