webForumDet fria alternativet

Administrationssystem

5 svar · 363 visningar · startad av MagnusJ

MagnusJMedlem sedan apr. 2004150 inlägg

Jag ska börja bygga ett administrationssystem till en sida och nu undrar jag vilket det bästa sättet är.

Jag har två olika idéer, ena är att man har en separat aspx-fil i en admin-map där man loggar in och alla adminfunktioner finns. Det andra sättet är att det är en adminsida i en usercontrol (alla andra avdelningarna på sidan är också i en usercontrol-fil) och i den finns det ett inloggningsformulär. När man har loggat in kan man surfa på alla avdelningar på sidan och man får fram diverse adminfunktioner.

Hur gör ni när ni bygger administrationer? Finns det någon bra artikel man kan läsa?

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Kortfattat så undrar du om man ska bygga separat administration eller direkt i sidorna?

Det förstnämnda. Alltid på större projekt.

Okej.

Men blir det inte så att det blir likadan kod på två ställen, tex nyheter. Man listar alla på första sidan, sedan i adminen listar man alla + några extra kontroller. Fast det kanske spelar så stor roll.

Brukar ni göra, gör ni så att administrationen blir ett nytt projekt inuti solutionen i vs.net? Eller gör ni bara en ny mapp i webbprojektet?

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Det är därför man jobbar med lager i alla applikationer.

Administrationen är endast ett gränssnitt, precis som själva webbplatsen som besökaren ser.

I ditt affärslager lägger du sedan alla rutiner för att att hämta (exempelvis nyheter), lägga till, ta bort och så vidare. Vad du sedan gör är att låta ditt gränssnitt köra funktionerna i affärslagret. Då gör du aldrig samma sak två gånger, för det är ju onödigt att uppfinna hjulet om och om igen. Dessutom behöver du bara ändra koden på ett ställe så ändras hela din applikation. Trelager-principen är den vanligaste och består av:

1. Datalager. Det är alltså din databas.
2. Affärslager. Alla funktioner, det vi pratat om ovan.
3. Presentationslager. Ditt gränssnitt, antingen för administratören eller besökaren i detta fallet.

Du kan testa att söka efter n-tier architecture för mer detaljerad information.

MagnusJ skrev:

Brukar ni göra, gör ni så att administrationen blir ett nytt projekt inuti solutionen i vs.net? Eller gör ni bara en ny mapp i webbprojektet?

Det beror på, gör det du tycker är bäst. Jag är inte helt hundra på hur VS.NET fungerar, men att ha det i samma solution innebär att du kan komma åt affärslogiken både från administrationen och dina övriga sidor, vilket är en fördel.

Tack för det utförliga svaret!

Tror att jag uppfattade det rätt. Att man har alla funktioner i affärslagret och i presentationslagret (aspx-sidorna + codebehind-filerna?) anropar man de diverse funktionerna.

Hur ser affärslagret uppbyggnad ut? Är hela affärslagret en fil med funktioner eller har man dom i separata filer och sedan komplimerar dem till en dll-fil?

PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg

Använd ett code-library projekt och lägg en klass per fil. Det är det smidigaste.

När det gäller Content Management och N-tier så har jag skrivit lite om det
http://pdc.se/blog/DisplayEntry.aspx?eid=5
http://pdc.se/blog/DisplayEntry.aspx?eid=27

Ett CMS kan vara hur komplicerat som helst. Det beror på vad man är ute efter. Behöver man inget speciell kan man slänga ihop ett väldigt snabbt.
Det beror mycket på hur mycket du kan om ...
...OOP
....NET ramverket
...Systemarkitektur

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)