Jag försöker att kontinuerligt skapa nya TextBoxes, som en array. Det är en del av ett spel, där fiskar ska komma flytande ner från toppen.
Såhär ser koden ut för att skapa en fisk:
Public Function fish()
Dim y As Integer
Randomize()
For y = 0 To 10
x(y) = New PictureBox
x(y).Top = Rnd(10) \* 10
x(y).Left = Rnd(10) \* 10 + 224
x(y).Width = 10
x(y).Height = 10
x(y).Visible = True
Next
End Function
Sedan har jag en annan funktion för att flytta dem nedåt. Men de syns inte! Jag får inga bilderrors eller något, men ingenting syns.
Hur ska man göra?
EDIT:
Detta är koden för att flytta dem:
Public Function movefish()
Dim i = 1
For i = 0 To 10
x(i).Top = x(i).Top + Rnd(10) \* 10 + 15
i = i + 1
Next
End Function
När du skapar din PictureBox så måste du väl adda den till sidan sen?
Som det är nu så skapar du en PictureBox, ger den lite värden och sen gör du inget med den utan skapar nästa.
Oj, tack för hjälpen! Nu kanske du förstår att jag är lite ny på det här, jag läser Visual Basic i skolan. Jag vet inte hur man addar det till sidan, hur går man till väga? Jag har bara funderat ut en idé, sedan är väl uppgiften att man ska arbeta fram en lösning själv (läraren klarade inte av att lösa det, kanske dåligt).
Allt är objekt i .NET. Alltså är din WinForm ett objekt och detta objekt kan addas andra objekt (kontroller).
I C# hade det sett ut så här
this.Controls.Add(new Control());
Här skapar jag en ny kontrol och läggar den till den kontrol som jag befinner mig i.
Om du har VS.NET som utvecklingsmiljön så finns dels hjälpen som är mycket bra, men framförallt så finns Intellisens. Du skriver bara this och trycker på punkt och vips så får du en lista med alla de methoder och egenskaper som du kan accessa på objektet, där får man mycket hjälp med vad man kan göra med objektet.
Hej!
Jag var inne på det där spåret, men jag hade svårt att hitta en rad med kod som faktiskt gjorde något ;)
Jag diskuterade problemet med en klasskompis, han sa också att det hade med controllers att göra.
Jag ska försöka göra som du sa, tack för hjälpen!
Kan ju återkomma om jag löser det (eller inte löser det?) :P
/Tommy
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25