webForumDet fria alternativet

Application.StartupPath

8 svar · 243 visningar · startad av Mc Fetto

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Jag har en bild i min debugmapp. I mitt program så navigerar jag genom filsystemet genom utskrivt i en kontroll som jag sedan kan klicka på sökvägarna. Det konstiga är när jag just klickar på en speciell mapp "c:/axis/samples" så får jag följande fel:

An unhandled exception of type 'System.IO.DirectoryNotFoundException'

på denna "testrad":

Console.Out.WriteLine(Application.StartupPath);

Det är ju konstigt att helt plötsligt inte ska hitta till startmappen? Jag fattar ingenting! :q :q Varför gör den såhär?

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Jag vet inte man du kan ju alltid lagra StartupPath i en annan variabel eftersom det inte ska ändras under körning.

Då kraschar inte programmet längre.

Jo, men det ska väl inte ha någon skilnad då programmet inte byter path. Har dock provat och det spelar inte någon roll.

Du menar att programmet kraschar ändå?

Samma meddelande ja.

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Nu borde det inte spela någon roll, men NTFS använder inte / utan \ som separerare.

@"c:\axis\samples\" borde hitta din sökväg.

- Magnus

Ja, det var ju sökvägen som var fel, men jag tycker ändå det var konstigt att debbugern visade felet vid denna raden:

Console.Out.WriteLine(Application.StartupPath);

Tack för hjälpen!

Det är vanligt att felsökaren visar fel rad. Oftast visar den raden efter. En komplett rebuild kan hjälpa.

Att / inte fungerar är märkligt eftersom Windowsfunktionerna är gjorda för att acceptera både \ och /.

Marcus E skrev:

Att / inte fungerar är märkligt eftersom Windowsfunktionerna är gjorda för att acceptera både \ och /.

Det var inte det som var felet med sökvägen utan jag konkatenerade en sträng lite galet på ett ställe så att en '\' bortblev :)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)