webForumDet fria alternativet

Problem med VB/ASP-debugging på Windows XP

8 svar · 467 visningar · startad av @nders

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Jag vet inte om detta blir rätt forum, men då får väl moderatorn ( eh ;-) ) flytta tråden.

Jag får inte debuggingen av mina COM-objekt att fungera helt. Det fungerar bra att debugga så länge inte komponenten använder någon applikationsvariabel från min webapplikation.
Komponenten kommer bara inte åt innehållet i mina applikationsvariabler. Det känns ju som någon sorts säkerhetsproblem.
Jag läste Q259725, och där står:

mskb skrev:

a. Start COM+ Explorer. On the Start menu, click Admin Tools, and then click Component Services.
b. Click to expand Component Services, click to expand Computers, click to expand My Computer, and then click to expand DCOM Config.
c. Right-click VB ASP Debugging, and the click Properties.
d. On the Securities tab, under Access Permissions, select Customize, and then click Edit.
e. In the Access Permission window, click Add, and then add the Everyone account for Allow Access option.
f. Click OK, click Apply, and then click OK to apply the changes and exit the DCOM Configuration properties page.
g. Restart the computer so that the changes take effect.

Problemet; det fetmarkerade valet finns inte på min maskin, så jag kan inte göra några säkerhetsinställningar... :/

Några idéer?

edit: Mina kompilerade komponenter fungerar alltså klockrent, och alla referenser till asp-objekt etc fungerar.
edit 2: Jag har givetvis också kört in de reg-entries jag ska, med hjälp av länken ovan.

Mvh och tpf,

Nu har jag, efter några försök, åtminstone fått in så jag kan välja "VB ASP Debugging". Det blir dock ingen skillnad när jag ändrar säkerhetsinställningarna enligt artikeln på mskb. :/

Bumpeti? :)

Men kom igen, nu till jul kanske? :)

Efter en ofrivillig ominstallation av Windows har problemet inte lösts. Jag har alltså ingen som helst aning om vad problemet beror på, men jag passar på att bumpa tråden. :)

mvh

Nu känner jag mig nödgad att bumpa igen!

Jag sliter mitt hår och hittar NOLL på Internet.

Några idéer? :'(

JohMedlem sedan feb. 200520 inlägg

Jag vet inte om detta löser ditt problem men nog poppade det upp "VB ASP Debugging" för mig iaf. :)

1. Create an entry for VB ASP Debugging in DCOM: Start Microsoft Notepad or another text editor and type the following case-sensitive syntax:

REGEDIT4
[HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{70F214BA-94E2-4bdf-8F30-32CB4A905E4D}] @="VB ASP Debugging"
[HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{70F214BA-94E2-4bdf-8F30-32CB4A905E4D}\LocalServer32] @="vb6.exe"
[HKEY_CLASSES_ROOT\AppID\vb6.exe] "AppId"="{70F214BA-94E2-4bdf-8F30-32CB4A905E4D}"

Save the file as VBASPdebug.reg, and execute it by double - clicking on it.

http://216.239.59.104/search?q=cache:uiz2uNaXg_8J:www.eggheadcafe.com/articles/20000814.htm+"VB+ASP+Debugging"&hl=sv (Google Cache)

edit: Det kanske inte är i rätt sammanhang men det måste väl ändå vara samma VB ASP Debugging eller?

edit2: Du det var inte lätt att lägga in en länk till Google Cache här inte. :P

edit3: Nog verkar det vara samma VB ASP Debugging alltid efter att ha kollat på din länk till Knowledge Base. :)

Tack för ditt svar! :D

Det hjälper mig dock inte, dessvärre. :(

Jag har alltså (enl. inlägg 2 i denna tråd) fått dit "VB ASP Debugging", och jag har fått debuggingen att fungera helt, förutom en sak; jag kommer inte åt applikationsvariabler från IIS:en när jag debuggar. Min com-dll fungerar alltså klockrent när den är kompilerad, men när den kör i debugläge är alla applikationsvariabler tomma. Detta problem har jag bara på min Windows XP-workstation på jobbet. Mina kollegor på jobbet har inte heller problemet.

Mvh

Ominstallation + allsköns Service packs och lite röta löste problemet. :/

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)