Hej, har lagt lite information i min app.config fil för att spara användardata. Jag har inga problem med att ta ut informationen men jag kan inte ändra informationen. Jag får:
ConfigurationSettings System.NotSupportedException: Collection is read-only
När jag använder funktioner som jag antar jag inte kan använda:
ConfigurationSettings.AppSettings[1] = "test";
Har även provat ett par andra sätt men samma resultat. Är det meningen att man inte ska kunna skriva till den här filen? Isf är det kanske en lösning att skapa en XmlWriter som modifierar filen?
Den filen ligger i programmappen och filer i programmappen får inte ändras. Du måste spara dina inställningar i registret eller i Documents & Settings istället.
Efter en del sökandes så förstår jag det som att man inte ska kunna ändra denna fil. Så jag löste det genom att skapa en annan config-fil. Med hjälp av XML, skickar med classen jag skapade (utav lite olika tutorials och lite egna ideer).
För att använda den måste man definiera rootelement i config och vad filen heter:
config = new Configurationfile.AnyConfig();
config.configFile = "reminder.config";
config.keyRoot = "reminderSettings";
Sen kan man använda sig av GetValue och SetValue. Dessa är även overridden för att kunna ta emot och skicka tillbaka int, bool, double och string.
Klassen som används skickas med.
Om det är någon som provar den eller ser något felaktikt hoja till för den är säkerligen inte optimal.
Den filen ligger i programmappen och filer i programmappen får inte ändras. Du måste spara dina inställningar i registret eller i Documents & Settings istället.