webForumDet fria alternativet

Question about php/asp .Net

14 svar · 1 243 visningar · startad av echoSwe

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Hi all!

I'd like to introduce myself in this forum first. The name is Henrik, and I've been doing some designs for about 3-4 years now. During this time I've always used ASP and nowadays I've been using ASP .Net with C#.

I must say that it has been very nice to develope with ASP, but now it seems like ASP .Net is growing towards some big lump of information which isn't really any good at anything. Of course they talk some about security and optimisation and how good it will be, but it doesn't seem to exist any tutorials about the subjects. Either it's for the progamming language or it's for Visual Basic .Net which just is too terrifying for me to read. (I mean VISUAL BASIC!)

For example. A couple of days ago I borrowed a book from my library about C# .Net which I thought would help me with the web designing I do. It turned out to be a book about the programming language C# in Windows. I.e. one OS only and only 3 chapers out of 30 on web developing. At least it was something, I thought, and tried to do one example. The tricky part is that the book assumes you use visual studio 2002 (costs money), hence not writing out all the code, but assuming that the code is there.
After doing one of the book's examples it just didn't work. This is the stupid error I got:

Compiler Error Message: CS0115: 'ASP.LoginForm_aspx.FrameworkInitialize()': no suitable method found to override

Source Error:

[No relevant source lines]

Source File: c:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.40607\Temp orary ASP.NET Files\lol_websites_website1\6899acdb\ec362f72\acfn z-qo.0.cs Line: 410

Show Detailed Compiler Output:

C:\WINDOWS\system32> "C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.40607\csc. exe" /t:library /utf8output /R:"C:\WINDOWS\assembly\GAC_MSIL\System\
2.0.3600.0__b77a5c561934e089\System.dll" /R:"C:\WINDOWS\assembly\GAC_MSIL\System.
Drawing\2.0.3600.0__b03f5f7f11d50a3a\
System.Drawing.dll" /R:"C:\WINDOWS\assembly\GAC_32\System.Data\
2.0.3600.0__b77a5c561934e089\System.Data.dll" /R:"C:\WINDOWS\assembly
\GAC_MSIL\System.Web\
2.0.3600.0__b03f5f7f11d50a3a\System.Web.
dll" /R:"C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.40607\msco rlib.dll" /R:"C:\WINDOWS\assembly\
GAC_MSIL\System.Xml\
2.0.3600.0__b77a5c561934e089\System.Xml.dll" /R:"C:\WINDOWS\assembly\GAC_32\System.EnterpriseServic es\2.0.3600.0__b03f5f7f11d50a3a\
System.EnterpriseServices.dll" /
R:"C:\WINDOWS\assembly\GAC_MSIL\System.Web.Services\
2.0.3600.0__b03f5f7f11d50a3a\
System.Web.Services.dll" /R:"C:\WINDOWS\
assembly\GAC_MSIL\System.Web.Mobile\2.0.3600.0__b0 3f5f7f11d50a3a\
System.Web.Mobile.dll" /R:"C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.40607\Temp orary ASP.NET Files\lol_websites_website1\6899acdb\ec362f72\icmy 3yrx.dll" /
out:"C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.40607\Temp orary ASP.NET Files\lol_websites_website1\
6899acdb\ec362f72\acfnz-qo.dll" /debug- /optimize+ /warnaserror /w:1 /nowarn:1659
"C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.40607\Temp orary ASP.NET Files\lol_websites_website1\
6899acdb\ec362f72\
acfnz-qo.0.cs" "C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.40607
\Temporary ASP.NET Files\
lol_websites_website1\6899acdb\ec362f72\acfnz-qo.1.cs"

Microsoft (R) Visual C# .NET Compiler version 8.00.40607.42
for Microsoft (R) Windows (R) .NET Framework version 2.0.40607
Copyright (C) Microsoft Corporation 2001-2003. All rights
reserved.

c:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.40607\Temp orary ASP.NET
Files\lol_websites_website1\6899acdb\ec362f72\acfn z-qo.0.cs
(410,33): error CS0115: 'ASP.LoginForm_aspx.FrameworkInitialize
()': no suitable method found to override
c:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.40607\
Temporary ASP.NET Files\lol_websites_website1\6899acdb\
ec362f72\acfnz-qo.0.cs(417,29): error CS0115: 'ASP.LoginForm_aspx.GetTypeHashCode()': no suitable
method found to override

Version Information: Microsoft .NET Framework Version:2.0.40607.42; ASP.NET Version:2.0.40607.42

It said there were no relevant source lines! The how can I fix the problem? This happened just 5 minutes ago.

What I try to do is to implement a CMS on a website I'm making for a client. They should be able to easily update the content on the web site without using any other software than their browser. I've tried this in ASP .Net but it seems like it's all geared towards microsoft. Follow their examples and you'll be fine. Plus there are no examples or code snippets to find about this - not really any!
(I could add that my IE browser just stopped working, now only Firefox works, which is kinda strange concidering I didn't change any settings at all!)

Also the ASP .Net platform requires a very good server to be able to handle severe load. This is because it's very unoptimized, using windows as server. I'm for open source, so why not set up a server with linux which actually doesn't become slow when stressed? Why did for example the ASP .Net management console start to use 50 % CPU when I just viewed it? That's what I call a progmatic error.

Searching the web for '"ASP .NET" login C# database' doesn't really return anything. However, after 3 minutes of searching I found this really nice article on the web, for free:
http://www.sitepoint.com/article/php-mysql-tutorial/2

Very sleek in my opinion.

So now I'm thinking of migrating to PHP, setting up a little Apache server which can run my pages, and finally implementing the stuff I need.

Is really PHP as good as I hear? Is it more optimised? Can PHP create tables as in a guestbook without using spagetthi code, as ASP .Net can?
Can you use codebehind in PHP - i.e. separating the code from the content? Compiling the PHP code into DLLs for faster execution at runtime? Can chache be used to further speed things up?

Spagetthi code example:
<? while (!rs.EOF) { ?>
HTML code
<? server-code ?>
HTML code
}?>
________

So what do you think? Should I do the transfer, including all the time needed to learn yet another language?

PS This was what I wrote at another forum. What do you guys (most probably) feel about it? Feel free to respond in swedish =).

PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg

Rent spontant så kan jag väl säga att du antingen inte har fattat vad .NET är eller så har du börjat i fel ände.

För det första det finns mängder av resurser på nätet, t.ex. www.asp.net, www.4guysfromrolla.com, www.gotdotnet.com, m.m. m.m. m.m. m.m.
På gotdotnet t.ex. så hittar du en detaljerad tutorial för att komma igång med både asp.net och winforms.

För det andra, asp och php är scriptspråk. .NET är inte likt asp och ska du lära dig .net så kan du först glömma allt du gjort i asp.

Att gå från ASP till PHP är totalt meningslöst. Det är att gå från ett scriptspråk till ett annat. Du kan lika gärna stanna med ASP i så fall.

Du nämner lite .NET böcker och att de nästan inte tar upp någon webbprogrammering. Detta innebär att du absolut inte fattat vad .NET är. .NET är ett ramverk med mängder av namnrymder, funktioner och metoder. Dessa kan du använda både för webb och win.

Om du ska lära dig ASP.NET så finns det ett flertal inlägg här i forumet om vilka steg man bör ta.
För att ta det kortfattat:
1. Lär dig objekt-orienterad programmering
2. Lär dig vad .NET ramverket innehåller
3. Lär dig ett av ".NET språken" VB.NET eller C#. Det är endast en syntaxskillnad och jag rekommenderar båda så att du kan ta nytta av alla exempel på nätet.
4. Lär dig vad det finns för ASP.NET kontroller och hur du använder dem i ett webbinterface.

Du bör använda ett verktyg. Visual Studio .NET är tveklöst bäst men som sagt dyrt. Men på https://www.asp.net så finns gratisverktyget Web Matrix som du kan använda istället.

För övrigt, dina kompileringsfel ovan beror på att du i din kod använder några av de inbyggda .NET namnrymnderna men när du kompilerar så inkluderar du inte dessa.

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

BTW: Welcome to WF echoSwe! :)

NöffMedlem sedan nov. 2003569 inlägg

Is really PHP as good as I hear? Is it more optimised?

Nä det är bara dynga. I .NET kan du göra ... ja det mesta utan att förändra programmeringsmodellen. ASP.NET är lika händelsedrivet som .NET windowsprogram.

Also the ASP .Net platform requires a very good server to be able to handle severe load. This is because it's very unoptimized, using windows as server.

Är ASP.NET och IIS långsam?

WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.40607\

Varför använder du .NET2.0?, det finns inga stabila versioner av den ännu.

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

IIS 6 är snabbare än Apache i de senaste testerna jag har läst. Och övrigt kan jag bara hålla med föregående talare. PHP5 är objekt orienterat, någon slags hybrid, men går inte heller enligt mig att jämföra med asp.net, för asp.net har webforms, user controls och en hel del annat som php saknar

Ja tvi vale om man hade tvingats gå tillbaka till PHP och ASP. Sitta och knåpa ihop HTML dataGrids. Vilken mardröm :o :x :x

Och tänk bara en sån enkel grej som Viewstate på webcontrols.. tänk och sitta i ASP eller PHP och bygga upp HTML kontrollerna med det valda värdena i sig för varenda postback. och om man har ett stort gäng formulär på sidan också, det blir mumma det. blir man inte klar förrän nästa århundrade.

Och om man ska göra klientprogram eller serverprogram. Skillnaden mellan webforms och winforms är inte så stor. Kan man det ena kan man det andra. Det är det som är det fina med .NET , Samma programmeringsmodell vad du än ska göra. :bla

*stampa på* x(
PHP

What I try to do is to implement a CMS on a website I'm making for a client. They should be able to easily update the content on the web site without using any other software than their browser.

CMS system..... *suck* ,, för er ASP:are är detta en stor grej att göra förmodligen för att det tar ett bra tag att göra i denna föråldrade programmeringsmodell.. I ASP.NET och VS.NET kan jag göra ett CMS system på mindre än 10 min. Bara att ösa upp en databastabell och sen lite labels här och där och lite datagids där man vill ha sina "dynamiska info" och sen ett editerbart datagrid där man kan editera raderna i tabellen. tar mindre än 10 min..

Ja du Nöff, det ligger allt lite mer arbete bakom ett stabilt CMS än så.
Om man tänker i de banor du gör just nu så går det att slänga ihop samma CMS på 10 minuter i ASP också. Det var ingen större grej i ASP än vad det är i ASP.NET beroende på krav.
Allt går att slänga ihop på 10 minuter om man struntar i användarvänlighet, stabilitet, skalbarhet, m.m.

Men men, hade kanske inte med tråden att göra.

I vilket fall så håller jag med dig om att ASP.NET gör många saker enklare.
I fallet med CMS, och mycket annat, så är det enklare att göra ett professionellt CMS i ASP.NET än vad det var i ASP.

Om jag ska återknyta till ursprungsfrågan så kan jag bara förstärka det jag sa i mitt första inlägg. Alla frågor och kommentarer om ASP.NET har sitt ursprung i att echoSwe inte har läst på vad .NET är ännu.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag har inte provat ASP.NET än, utan jag jobbar mest i Php. Då kanske du kan säga om du tror ASP.NET skulle vara något för mig? Det jag håller på med just nu är att hämta ut informationen ur filerna nedan och lägga in i en SQL-databas, så man lätt ska kunna få svar på frågor som exempelvis "Vilka tåg passerar Uppsala mellan 22:00 och 23:00 i morgon?"

http://www.banverket.se/upload/pdf/trafik/BVF642T041s1_2000.zip
http://www.banverket.se/upload/pdf/trafik/BVF642T041s2001_4000.zip
http://www.banverket.se/upload/pdf/trafik/BVF642T041s4001_6000.zip
http://www.banverket.se/upload/pdf/trafik/BVF642T041s6001_7493.zip

Skulle det vara lättare i ASP.NET?

Svar ja, så gott som allt är lättare med ASP.NET.
ASP och PHP är scriptspråk. Sen kan man till båda bygga COM-objekt. För ASP gör man det i t.ex. C++ eller Visual Basic. För PHP kan man bygga CGI-script i Perl.
I .NET ramverket finns tusentals inbyggda funktioner och metoder väl sorterade i namnrymder och beskrivna på msdn.microsoft.com
Detta gör att så gott som allt går snabbare att göra än i scriptspråken. .NET är "riktig" programmering.
Det finns dock en liten baksida. Man får börja om nästan helt från början och inlärningströskeln är högre om man inte har någon programmeringsbakgrund. Det man gjort tidigare i ASP och PHP kan man glömma. När det gäller programmeringsgrunder, t.ex. algoritmer och själva "tänket", så har man självklart hjälp. Många av de bitarna är samma i många programmeringsspråk.
Men i övrigt så är .NET helt nytt.
Som jag nämnde ovan så är det objekt-orienterat vilket kräver att man lär sig de grunderna.
.NET ramverket innehåller väldigt mycket och man behöver skaffa sig en överblick över vilka namnrymder som finns och sedan gå in mer detaljerat i de delar man behöver använda.
När det gäller ASP.NET finns det färdiga webbkontroller. I ASP finns det 6 stycken, i ASP.NET finns det 1400. Man måste alltså glömma hur man gjort saker tidigare och istället lära sig hur man gör saker i ASP.NET.

Jag tycker absolut att du ska prova på .NET. Det kan vara en utmaning att komma igång och det går inte att dyka in i att bygga applikationer på en gång.
Men i slutändan är det värt det.

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Svar till alla

PDahlen:
För det första så, om du läser min första mening, jobbar jag numera i ASP .Net, och inte i ASP. Det byter dock inte att jag är så bra i .Net teknikerna ännu. Jag tog programming B för 2 terminer sedan, men tyvärr var skolan så elak att den ställde in programming c, där objektorienteringen kom in.
Jag har dock ändå börjat förstå ganska bra var OO är. Vad jag pratar om är om jag ska gå från ASP .Net till PHP.
PHP kan fungera bra. Det här forumet är skrivet i det. Vad mitt första inlägg frågade om, var om man i PHP kunde skriva applikationer utan att behöva skriva spagettikod, som man skrev i ASP, för jag håller med om att det blev väldigt klyddigt där efter ett tag. Kan man det?

Det stämmer inte att jag inte har fattat vad .Net innebär som du säger. Jag vet att man använder .net plattformen både off- och online, men vad jag egentligen behöver hjälp med är något i stil med ett starter kit där jag verkligen kan få se hur man kopplar ett logga in-formulär till en sitewide säkerhetskontroll till en databas, som både lagrar informationen och lösenorden och användarnamnen. Hur ska jag göra det?

Kan jag post-a föruläret till nästa sida som heter checkLogin.aspx från tex. login.aspx, där då den sidan ansluter till en databas och kontrollerar lösenordet och användarnamnet? Hur skriver jag jämförelsen mellan hittade poster och inmatade uppgifter?

Jag ska kolla upp namnrymderna igen. Trodde att jag redan hade skrivit med alla som behöves.

Sen använder jag ännu en beta... MS Visual Web Developer 2005 Express. Fungerar den lika bra som Web Matrix?

Hur skriver jag ut hittade uppgifter från en databas (där bara en rad i en kolumn (en cell) hittades) utan att använda (eller ska man?) Response.Write[strAnswer];?
DataGrids? Har ni någon länk till detta, där datagrids bara används för en enstaka cell?
Jag vill alltså kunna formatera varje rad för sig själv...

PHP är inte ett skriptspråk enbart. Det finns någon slagt programmingsmod för det, och det är numera objectorienterat.

Jesper T:
Tackar :)

Nöff 1a, b:
Ja, det skulle jag säga. Men det beror nog mest på att de körs på en windows server. En linux server är bättre optimerad och kör koden snabbare.

Nöff 1c:
Spelar det någon roll? Jag tänkte att jag ändå inte kommer använda någon av version 2s mest avancerade funktioner (dvs. de instablia ?).

Erka:
Jag installerade PHP stöd på min IIS 5 server. (det går för övrigt även på en IIS 6 server)

Nöff 2:
Ja, det stämmer, och jag håller absolut med dig. Viewstate är mycket underlättande om man använder formulär.
Det känns inte som du är objektiv med din sista mening. Har du använt PHP innan?

Nöff 3:
Hur skapar man ett editerbart datagrid? Visual studio kanske? Betan av expressversionen saknade JUST DEN egenskapen :s, men det borde väl inte vara så hemskt svårt att skriva själv?
Problemet jag känner är att jag använder mig av en massa object (stämmer det?) som asp:label, asp:textbox, asp:AccessDataSource (som faktiskt är ganska intressant), men att jag sedan liksom förlorar kontrollen över dem. Jag nämde det exemplet jag skulle vilja se tidigare - är det någon som vet en sida med den typen av info?

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Du skrev i ditt inlägg att du funderade på att sätta upp en Apacheserver, mitt svar har sin grund där.

Med tanke på dina frågor om hur du presenterar data från en databas har du garranterat inte gjort quickstarten, där får du lära dig det, du kan använda DataTables, DataSets eller något annat. Vill du formatera enskillda rader kan du använda dig av tex. en datalist och dess itemtemplates.

Ja, det skulle jag säga. Men det beror nog mest på att de körs på en windows server. En linux server är bättre optimerad och kör koden snabbare.

Håller jag verkligen inte med om, allt beror på användningsområdet och miljön i övrigt.

En lösenordskyddad sida kan du skapa på flertalet sätt med hjälp av asp.net, du kan tex. använda dig av Forms Authentication, samtidigt ha klasserna User och Users där User har en statisk metod som går in i databasen och kollar om användarmn och lösenord är korrekta.

Jag skrev tidigare "asp.net har webforms, user controls, vilket inte php har", även om php är oop (i vilken utsträckning vet jag inte) så anser jag det är klokare att hoppa på .net-tåget, i alla fall när det gäller webben, men det är min högst personliga åsikt för att jag trivs i utvecklingsmiljön och ramverket. På köpet lär du dig ett riktigt oop-språk som du sedan kan använda till windows program etc. Jag har förstått att man kan koppla php med java och således kan även lära dig ett riktigt språk där.

Kör igenom http://www.asp.net/Tutorials/quickstart.aspx

För det första så, om du läser min första mening, jobbar jag numera i ASP .Net, och inte i ASP. Det byter dock inte att jag är så bra i .Net teknikerna ännu.

Du skriver även att du tidigare jobbat i ASP och därför gjorde jag jämförelsen mellan ASP och PHP eftersom de båda är scriptspråk. Vilket innebär att om du inte ska köra ASP.NET så kan du lika gärna gå tillbaka till ASP istället för att lära dig PHP.

PHP är inte ett skriptspråk enbart. Det finns någon slagt programmingsmod för det, och det är numera objectorienterat.

Nu är jag inget proffs på PHP men det programmeringsspråk man använder är Perl för att skriva komponenter. Om du kör ASP kan du skriva komponenter i C++.

Det stämmer inte att jag inte har fattat vad .Net innebär som du säger. Jag vet att man använder .net plattformen både off- och online, men vad jag egentligen behöver hjälp med är något i stil med ett starter kit där jag verkligen kan få se hur man kopplar ett logga in-formulär till en sitewide säkerhetskontroll till en databas, som både lagrar informationen och lösenorden och användarnamnen. Hur ska jag göra det?

Om du kollar de länkar jag skickade i mitt första inlägg så ser du att på https://www.asp.net så finns det Starter-Kits. Detta är kompletta applikationer som du kan titta på.
Om du fattat vad .NET är så har du ändå inte lärt dig grunderna. Om du börjar försöka bygga applikationer innan du gör det är så att försöka springa innan du kan gå. Så kör igenom de tutorials som finns på http://samples.gotdotnet.com/quickstart/ så kommer du att lära dig allt du behöver veta.

Kan jag post-a föruläret till nästa sida som heter checkLogin.aspx från tex. login.aspx, där då den sidan ansluter till en databas och kontrollerar lösenordet och användarnamnet? Hur skriver jag jämförelsen mellan hittade poster och inmatade uppgifter?

Det här är en av de frågorna du ställer som gör att jag inte tror att du förstått vad .NET är. Du måste lära dig grunderna.
Svar på frågan: Du kan posta från sida till sida som du beskriver men i .NET kan man bygga en klass som utför loginchecken mot databasen och istället för att posta mot en annan sida så använder man code-behind och postar mot sig själv. I code-behind skapar man en instans av loginklassen och utför kontrollen och sedan sköter man säkerheten med Forms Authentication.

Sen använder jag ännu en beta... MS Visual Web Developer 2005 Express. Fungerar den lika bra som Web Matrix?

Problemet med att använda 2005 betan är att det är .NET 2.0 som inte kommer i skarp version förrän i slutet av nästa år. Det du behöver fråga dig är om du behöver lansera skarpa applikationer under det närmsta halvåret. Om du behöver det så tycker jag att du avinstallerar detta och installerar .NET 1.1 istället och så använder du Web Matrix.

Felet du gjort är vad många andra också gör. Du dyker rakt in och vill bygga riktiga applikationer för man tycker att man kan så mycket eftersom man gjort annat, t.ex. ASP tidigare. Jag gjorde samma fel först.
Men .NET är helt nytt jämfört med det man gjorde tidigare och ramverket är enormt stort så ska man bli bra på .NET så gäller det att börja i rätt ände. Så om du ska köra .NET följ de stegen jag skrivit ovan.
Svaren på alla de frågor du ställt om hur man gör saker i .NET är grundläggande saker och bland det första man lär sig i den tutorial jag länkat till ovan.

Jag vet att det kanske låter tradigt och jobbigt men det finns inga genvägar till att lära sig .NET. Fallgroparna är många och djupa men vinsterna är enorma. ;)

Hur skapar man ett editerbart datagrid? Visual studio kanske? Betan av expressversionen saknade JUST DEN egenskapen :s, men det borde väl inte vara så hemskt svårt att skriva själv?

¨

Nej Express versionen saknar inte den funktionen. Jag har själv Express. Men ASP.NET2.0 använder ett annat sätt att spara ner data från en webcontroll till datakällan kallat 2-vägsbindning, och för att i 2.0 binda en webcontroll till en datakälla använder man SqlDataSource eller AccessDataSource och fäster den på webcontrollen man vill spara ner på.. Detta är en ganska stor förändring jämfört med ASP.NET1.1.

Spelar det någon roll? Jag tänkte att jag ändå inte kommer använda någon av version 2s mest avancerade funktioner (dvs. de instablia ?).

Men det är inte säkert att de mindre avancerade funktionerna är så bra de heller.

Men jag ska ge dig ett grymt bra tips för dig ASP:are om du vill gå över till .NET . Börja med windowsprogram i .NET. jaaa, just för att du ska förstå vad händelsedrivna programmeringsmodell är för nåt. ASP och PHP är inte händelsedrivet på samma sätt som ASP.NET är.

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

Som sagt så använder Visual Web Developer betan av .NET 2.0 som kommer ändras en hel del till nästa beta (t.ex. Application_*-mapparna, AccessDataSource försvinner etc).

Innan du sätter igång med stora ASP.NET-projekt måste du kunna något av .NET-språken. Nu vet jag inte hur mycket du kan, men om du kan t.ex. C# så kan har du inga problem sen när du behöver skapa dina ASP.NET-sidor då du bara behöver dubbelklicka på en knapp i t.ex. Visual Web Developer som du använder nu och sen skriva in vad som ska hända.

Du måste även ha en inblick i hur ramverket ser ut och hur det fungerar, det är otroligt stort.

Angående att fylla i ett formulär och skicka besökaren till en annan sida så kan du göra det om du vill eller köra button-kontrollens OnClick för att kolla det i din code behind.

I ASP.NET 2.0 kan du även göra en PostBack till en annan sida.
Ett exempel på det:

Login.aspx:

<asp:Button ID="MyButton" Runat="server" PostBackUrl="~/LoginCheck.aspx">

LoginCheck.aspx.cs (code behind för LoginCheck.aspx):

Private void Page_Load()
{
TextBox MyTextBox = CType(PreviousPage.FindControl("MyTextBox"));
}

Sen kan man använda Forms Authentication, Windows Authentication eller Passport Authentication på sina sidor vilket gör att du sparar en hel del kod samt får mycket på köpet.

Då du kör med Visual Web Developer har du säkert lagt märke till vad som kommer i ASP.NET 2.0; nämligen de nya inloggningskontrollerna:

Login:

<asp:Login id="MyLogin" runat="server" DestinationPageUrl="SidanManSkaKommaTillNärManÄrInloggad" />

Skapa användare:

<asp:CreateUserWizard id="NewUser" runat="server" />

Med CreateUserWizard har du dessutom möjligheten att skicka ett mail till användaren när denne är registrerad med:

<asp:CreateUserWizard id="NewUser" runat="server">
  <MailDefinition BodyFileName="TextdokumentSomInnehållerMailet.txt" From="mail" Subject="Ny medlem"/>
</asp:CreateUserWizard>

I textdokumentet kan man skriva <% Username %> och <% Password %> som automatiskt byts ut mot användarnamnet och lösenordet.

Sen finns det även en del andra kontroller för att byta lösenord och liknande.
Alla dessa kontroller visas sedan som olika formulär som besökaren ser.
Du kan själv välja hur de ska visas (HTML 4.01, XHTML 1.0 Strict etc)

Och det här var endast en bråkdel av vad som går att göra med ASP.NET.
Vill du verkligen använda PHP istället för ASP.NET?

154 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
151 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)