webForumDet fria alternativet

mappade kataloger och filer

.NET

2 svar · 257 visningar · startad av sbkmko

Medlem sedan nov. 20042 inlägg
Frågan#1

hej,

hoppas att få hjäl här...
Problemmet uppstår när jag försöket skapa Connection till en databas som ligger i en mappad katalog. När jag skapar Connection till en katalog/fil som ligger på hårddisken går allt bra men med en mappad katalog (katalogen ligger på en annan server och är mappad) får jag felmeddelande:
"Ogiltig sökväg, '\\000.000.0.00\data\DATA.mdb'. Kontrollera att sökvägen är rätt stavad och att du är ansluten till den server som filerna finns på".
Är det några rättigheter som fattas och vad ska jag kolla i så fall?
Eller skriver jag sökvägen på ett felaktigt sätt? 000.000.0.00 står för ip adress till den server.
Tacksam för all hjälp...

mvh

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Visa hur du skriver anropet samt sökvägen i kod.

Kolla via utforskaren att asp.net-kontot har korrekta rättigheter till den aktuella mappen.

Medlem sedan nov. 20042 inlägg

...

tack för svaret.

det ser ut så i koden:

Me.OleDbConnection.ConnectionString = "Jet OLEDB:Registry Path=;Data Source=""\\000.000.0.00\data\data.mdb"";Jet " & _
"OLEDB:System database=;Jet OLEDB:Global Bulk Transactions=1;Jet OLEDB:Don't Copy" & _
" Locale on Compact=False;User ID=Admin;Provider=""Microsoft.Jet.OLEDB.4.0"";Jet OL" & _
"EDB:Database Locking Mode=1;Jet OLEDB:SFP=False;Jet OLEDB:Encrypt Database=False" & _
";Jet OLEDB:Create System Database=False;Jet OLEDB:Compact Without Replica Repair" & _
"=False;Jet OLEDB:Global Partial Bulk Ops=2;Mode=Share Deny None;Extended Propert" & _
"ies=;Jet OLEDB:Engine Type=5"

med de här rättighetter för asp.net är så:
mappen ligger på en server som har ingen asp.net användare och förstås inte heller att asp.net har några rättighetter till denna map.
Om jag förstår allt rätt nu så måste jag skapa en asp.net användare på server och tilldela denna full kontroll över mappen?

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)