webForumDet fria alternativet

Blanda ASP.NET och javascript

3 svar · 366 visningar · startad av clarkbones

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Hej!

Jag har ett fint litet diagram som jag visar i en ASP.NET sida. X-axeln utgörs av datum och försäljning utgörs av försäljning (SEK). Jag använder Dundas Chartkomponent för detta. Chartkomponenten matas med arrayer eller dataviews som fylls av storedprrocedures.

Nu villl kund ha det så fint att när man för muspekaren över diagrammet skall det visas en liten textruta med försäljningen för just den dagen som muspekarens placering indikerar.

Eftersom muspekaren kan röras över ett stort antal dagar ganska snabbt så vill jag inte posta om hela sidan vid förändring av musens position. Det skulle kunna leda till en massa ompostningar hela tiden.

Slutsatsen jag drar är att värdena måste lagras i en array i klienten.

Men hur kan jag överföra värden mellan ASP.NET och javascript? :q Jag undrar rent principellt, jag behöver ingen kod (även om det inte är förbjudet att hjälpa till med det med ) ;)

PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg

Eftersom .NET är Server-Side och Javascript Client-Side så måste du skapa Javascript som mouseovers i code-behind när sidan skapas.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

PDahlen skrev:

Eftersom .NET är Server-Side och Javascript Client-Side så måste du skapa Javascript som mouseovers i code-behind när sidan skapas.

Hmm, du menar att jag med ASP.NET skriver ett javascript, skapar en javascriptsarray och fyller den med värden från min ASP.NET array?

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Hmm, du menar att jag med ASP.NET skriver ett javascript, skapar en javascriptsarray och fyller den med värden från min ASP.NET array?

Japp. Så låter du codebehind-koden registrerar Javascript koden på sidan, men Page.RegistrerClientScript() eller vad det nu heter.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)