webForumDet fria alternativet

Active Directory - LDAP logon mot en annan Server för tt slå i dess AD...

.NET

1 svar · 175 visningar · startad av T_Codez

Medlem sedan juli 2001458 inlägg
Frågan#1

Hej hej

Sitter nu med ett eminent litet bekymmer igen.

Jag har en "applikation" som kan slå i Active Directory. Det returnerar Namn och Telefon nummer.

Nu vill jag utveckla den rackaren, men jag får inte ihop det med inloggningen mot annan domän.

Så här är läget just nu.

Jag kan som inloggad user slå i active directoriet utan problem. Men nu vill jag kunna logga in på annan domän med User/Password för att sedan kunna slå i AD.et på den domänen.

Användaruppgifterna jag har är följande:

Användare = domän\user
Lösenord = password

hur ska en sådan kodharang se ut? Har testat några varianter som jag hittat på nätet. Men de har inte varit helt lätta att komma underfund om. Yupp... Jag kravlar i nybörjarträsket, så förklara gärna som om det vore till en 2-åring.

Tack för uppmärksamheten.

Mvh

/ T

Medlem sedan juli 2001458 inlägg

Lösningen är att vid varje sökning måste man göra en inloggning innan sökningen sker. (Det går säkert göra en session av det men det har jag ingen energi kvar att undersöka närmare just nu.)

// Logon
System.DirectoryServices.DirectoryEntry entry = new System.DirectoryServices.DirectoryEntry("LDAP://Domän","username", "password");

//En variant av sökning
System.DirectoryServices.DirectorySearcher mySearcher = new System.DirectoryServices.DirectorySearcher(entry);

mySearcher.Filter = "(&(objectClass=person)(displayName="+variabelFrånTextbox1 +"*" +")(department="+ variabelFrånTextbox2 +"*" +")(samaccountname=*))";

ArrayList personList = new ArrayList();

foreach(System.DirectoryServices.SearchResult resEnt in mySearcher.FindAll())
{
   System.DirectoryServices.DirectoryEntry de = resEnt.GetDirectoryEntry();

personList.Add(new Person(de.Properties["name"].Value.ToString(), de.Properties["department"].Value.ToString(), de.Properties["samaccountname"].Value.ToString()));
}

Nästa steg är att komma ner lite i AD:ets "mappstruktur" i samma veva som inloggningen. Om någon känner till detta på rak arm så mottages den hjälpen/infon tacksamt.

Om jag lyckas klura ut det så kommer jag presentera det också...

246 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)