webForumDet fria alternativet

RequiredFieldValidator

3 svar · 292 visningar · startad av Brimba

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Hej!

Jag ville använda requiredFieldValidator för några inputboxar.
Det fungerar utmärkt i Internet Explorer, men i FireFox så struntar den i min kontroll. Jag trodde i min enfald att det var så att den kontrollerade på både klient och serversidan, men det verkar inte vara så.

Med en customValidator så kan jag gå runt problemet, men jag vill ju gärna använda de befintliga kontrollerna. Någon som har tips på hur man löser detta?

jazzilMedlem sedan maj 2003151 inlägg
<asp:ValidationSummary ID="valSum" Runat="server" HeaderText="Error:" DisplayMode="SingleParagraph" />
<asp:RequiredFieldValidator id="NameReq" ControlToValidate="NameBox" Display="Dynamic" Runat="server">
You must enter a name.<br />
</asp:RequiredFieldValidator>

Fungerar utmärkt i FF..
Prova själv:
www.phptm.com/guest

Skummt. Då får jag se över vad jag har gjort.
Det är möjligen så att du har klientvalidering avstängt och då kör den valideringen på servern. När man däremot har klientvalidering påslagen så struntar den i att utföra valideringen på servern.

Det var en miss från min sida.

Av någon anledning hade jag fått för mig att den utför valideringen när man trycker på knappen och automatiskt avslutar den aktuella funktionen. Naturligtvis är det så att den alltid utför valideringen på serversidan medan den endast utför klientvalidering när webbläsaren har stöd för detta.

Men man måste kontrollera Page.IsValid() i sitt klickevent. Gör man detta så fungerar valideringen på serversidan precis som det är tänkt.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)