gregganMedlem sedan jan. 2004678 inlägg Hej
Jag har ett sessionproblem. När man loggar in på sidan så läggs userid till i session. Sedan så läser nästan varje sida inne på sidan av den här session för att veta vems information den ska hämta.
Ibland blir det så att session "dör" och sidorna kan inte leta efter information om användaren, eftersom det inte finns något userid att leta med.
Det knepigaste är bara det att ibland händer det när man varit inloggad i 30 sekunder. Ibland händer det först efter 30 minuter och ibland händer det inte alls.
Det mönstret jag kan se mellan de här gångerna är det att det oftast händer när sidan eller kanske servern arbetar mycket. När man laddar många sidor efter varandra med kort mellanrum.
Är det så att sessions tar fasligt mycket minne på servern? VOre det bättre att köra med cookies?
Det känns lite mindre säkert med cookies, för då skulle ju en person kunna gå in i cookien och ändra till något annat userid och se någon annans saker.
Är problemet helt enkelt så att min server är seg, eller kan jag ha gjort något fel nånstans?
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg Det är inte så enkelt att du kompilerar om projektet?
GrynetMedlem sedan maj 2001329 inlägg Har du två processorer?
Om sessionen är inställd på inproc så existerar den bara på processor nivå, dvs den kommer att skapa nya sessionsvariabler för allting när den byter processor.
Lösningen är att i machine.config ställa om hur många processorer man tillåter asp.net att köra på. (Kommer inte ihåg inställningen så här på rakarm)
gregganMedlem sedan jan. 2004678 inlägg vad menar du med kompilerar om?
nej det är bara en processor, en seg...
greggan skrev:
vad menar du med kompilerar om?
nej det är bara en processor, en seg...
Han menar att alla sessioner dör när man kompilerar om sidorna på webservern.
gregganMedlem sedan jan. 2004678 inlägg fortfarande vadå kompilerar om? vad är kompilera om? session verkar dö efter ett tag bara.
PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg När man ändrar i sin code-behind och "bygger" om projektet så kompilerar man om .dll filerna.
PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg Däremot så tycker jag att du ska se över din inloggning istället. Varför lagra userid i en sessionsvariabel när Forms Authentication sköter allt åt dig.
gregganMedlem sedan jan. 2004678 inlägg på nästan varje sida använder jag session för att veta vilken info användaren ska få. dessutom så att en användare inte ska kunna radera andra personers inlägg i gästböcker osv. Vad är Forms Authentication?
PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg gregganMedlem sedan jan. 2004678 inlägg tack, ska kolla lite på det.