hämtar data från sqlserver till en datagrid.
hur gör man för att få griden att uppdatera sig automatiskt?
kan man bygga in en timer på nått vis som gör en ny hämtning var 5 sekund typ, eller finns det andra sätt?
datagrid i realtid
7 svar · 337 visningar · startad av doggelito
Vad menar du med att den ska uppdatera sig automatiskt?
Vill du att så fort något i databasen ändras så ska datagrid:en direkt visa ändringen?.
Redigerat:
Ok, inte webb alltså.
Nöff skrev:
Vad menar du med att den ska uppdatera sig automatiskt?
Jag vet inte riktigt själv faktiskt, pga. mina .net kunskaper är näst intill obefintliga och att jag inte vet vad man kan åstakomma med vb.
Om jag fick välja så skulle jag vilja ha programmet (obs! inte webbsida utan vb-program) att uppdatera sig när händelse sker i databasen, men det känns som om det är omöjligt för programmet att kunna veta det.
Men en timer av nått slag borde man väl kunna bygga in, alltså att programmet uppdaterar hämtningen från databasen var 5 sek. Finns det nån inbyggd timer i vb.net?
Är det ingen som har haft behovet att visa data i (någorlunda)realtid?
Nja, inte riktigt vad jag söker.
Det kanske inte ens är ett datagrid jag ska använda, rätta mig om jag är fel ute.
Jag har inget behov av att skapa/uppdatera eller radera poster ifrån programmet, utan jag vill bara titta.
Däremot kommer ändringar att ske till databasen från annat håll, det är dessa ändringar jag vill få upp i mitt program.
Jag skulle ju kunna ha en button bara där man laddar om recordsetet men borde inte detta kunna ske automatiskt?
det är väl bara att använda en timer som du sätter till enable, tilldelar den en metod som ska utföras när timerns intervall är klar. I metoden får du sedan hämta data från källan och uppdatera den komponent som du val att visa din data i. Lite kod som uppdaterar en textbox med data från en textfil:
//
// timer1
//
this.timer1.Enabled = true;
this.timer1.Interval = 10000;
this.timer1.Tick += new System.EventHandler(this.ladda);
...
...
private void ladda(object sender, System.EventArgs e)
{
string str="";
TextReader reader;
reader = File.OpenText("test.txt");
while ((str = reader.ReadLine()) != null)
{
textBox1.Text += str + '\n';
}
reader.Close();
}
Är det så du menar (fast du får göra andra anrop till db...