webForumDet fria alternativet

Fylla i pdf?

.NET

14 svar · 602 visningar · startad av Walker

Medlem sedan okt. 2002188 inlägg
Frågan#1

Hej

Har en färdig pdf-blankett. Finns det någon möjlighet att automatiskt fylla i denna via .net?

En tanke har varit att skapa en bild å sen automatiskt fylla i beloppen då man ritar bilden, men det hade kännst mycket skönare att direkt kunna fylla i blanketten..

går det?

/W

Medlem sedan apr. 2004778 inlägg

Om PDF:en är en färdig PDF tror jag att det blir svårt eftersom du då förmodligen måste ha en komponent som dels klarar av att öppna en befintlig PDF och dels klarar av att identifiera textfält och fylla dem.

Man kan istället skapa en mall, .fdf(har jag för mig), som man sedan lägger in text i. Skrev en artikel om det för längesen. Kan se om jag hittar den.
Alternativ två är att skapa hela PDF:en med t.ex. sharpPDF. Då har du istället ett formulär på en webbsida där man fyller i allt man behöver. Sedan skapas PDF:en med informationen ifylld.

Jag föredrar alternativ två.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Är det en PDF-form så fungerar det med att köra mot adobe acrobat API'n som man kan ladda ner från Adobe, ska se om jag hittar hur det var jag gjorde :)

PDF-form vad är det?

Det verkar vara samma sak som PDahlen nämnde, FDF forms. En PDF-fil du kan fylla i själv :) Vi har blandat ihop begreppen bara

Ok.. Jag vet inte men jag tror det är ett sådant formulär så om ni hittar någon länk artikel om det så hade det varit kanon..

Jag har hittat min artikel jag skrev om PDF och FDF-forms.
Den är i Wordformat och jag har lagt upp den på https://www.pdc.se/PDF-FDF.doc
Kanske kan vara till hjälp.

Jag gick tillväga på ett lite annorlunda sätt, ska försöka hitta skivan jag har det projektet på. Jag återkommer.

Red.
Hittade ett par länkar

http://www.dotnetjunkies.com/Article/99C3464A-2CFE-4EE5-A74D-9DEE7F6F735D.dcik

Jag hittade när det begav sig rätt mycket matnyttigt på

http://www.planetpdf.com/forumarchive/forum5.htm

suvve.. Skall testa lite i helgen.. Tack för länkarna...

Hej

Har börjat pilla lite med detta. Men har ett problem..

Hur vet man vad fälten heter?

Jag har en fått en pdf fil och de som skickat den vet i princip inget om den förutom att den skall fyllas i.

Nu hängde jag inte med riktigt, när du skapar FDF-forms, sätter du väll namn på vissa textrutor?

Nja.. Jag har bara fått ett fomrulär, de som har skickat vet inte vad det är för namn på fälten. Det är till en statlig myndighet och de här företaget skall bara fylla i blanketterna och skicka vidare dem.

Jag måste lista ut hur jag skall få tag på namnen..
Det kanske inte går?

Har du öppnat filen i Acrobat? Inte Reader alltså utan stora programmet. Om du inte får fram några namn där så måste du skapa ett FDF-form så att du kan lägga in textboxar och ge dom namn.
Det är möjligt att du kan lägga textboxarna i det befintliga PDF-dokumentet, ovanpå de nuvarande, och sen spara ner det som FDF.

Ok.. Kikade bara på filen i notepad.. Får tillgång till fullversionen av adobe imorgon.. Det kanske löser mina problem :)

fullversionen av adobe hjälpte till att rätta ut lite frågetecken... :)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)