webForumDet fria alternativet

Mellanrum mellan tecken

.NET

5 svar · 640 visningar · startad av Marcus E

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg
Frågan#1

Skapar man en Label med en dynamisk text och storlek märker man att mellanrummet mellan tecknena ändras när man ändrar texten och storleken på den. Vad beror det på och finns det något sätt att stänga av det?

Ibland blir mellanrummet så litet att tecknena flyter ihop. Skapa en Label där det står "Install" med teckensnittet MS Sans Serif + Bold. Då märker ni att de två l-en blir till ett tjockt l. Ändrar man texten till "Installer" ser det lite bättre ut. Varför?

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

/r såg inte att det var .NET-forumet och inte ASP.NET...

Suck...

Är det bara jag som märker av och störs av detta?

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Re: Mellanrum mellan tecken

Marcus E skrev:

Skapar man en Label med en dynamisk text och storlek märker man att mellanrummet mellan tecknena ändras när man ändrar texten och storleken på den. Vad beror det på och finns det något sätt att stänga av det?

Ibland blir mellanrummet så litet att tecknena flyter ihop. Skapa en Label där det står "Install" med teckensnittet MS Sans Serif + Bold. Då märker ni att de två l-en blir till ett tjockt l. Ändrar man texten till "Installer" ser det lite bättre ut. Varför?

jag har alldrig stört mig på det (kan bero på att jag alldrig uppmärksammat det du menar). Jag var dock tvungen att prova ditt exempel men jag märker som sagt inget fel, ser bra ut i båda fallen... Vad har du mer för inställningar på din label?

Jag har de inställningar jag har uppgett. D.v.s. fetstil. Detta har dock inget med inställningar eller fetstil att göra utan förekommer med all text utskriven av .NET-program oavsett var den finns. Det som ritas av systemet (menyer t.ex.) påverkas inte.

En bild kanske kan förklara vad jag menar.

fel.png

Felet försvinner om man ökar storleken på etiketten, men om storleken anpassas efter fönsterstorleken kommer det fram ibland. Ja, jag lider fortfarande av det här felet. ;)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)