webForumDet fria alternativet

Bok om oop

.NETur .NET

4 svar · 319 visningar · startad av MagnusJ

MagnusJMedlem sedan apr. 2004150 inlägg

Jag söker en bok som behandlar ämnet oop.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska läsa den här boken http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=63607182 eller om jag ska läsa en bok som förklarar oop-tankesättet.

Språket jag använder är C# och jag undrar om boken jag länkade till är bra. Finns alla exempel i båda språket eller är vb.net det dominerande språket?

asmodieMedlem sedan jan. 2004501 inlägg

Just på detta forum är VB överhängande.
Annars vet jag inte. Men håll dig till C#...

PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg

Boken du länkade till är rätt okej. Alla exempel är i både VB och C# och den täcker grunderna i OOP.

Det finns även en stor fördel med att exemplen visas i både VB och C#. När man lär sig .NET så är språket oväsentligt. Både VB och C# använder samma .NET funktioner. Det handlar, som sagt många gånger tidigare, om vilken syntax man trivs med.
Nu till fördelen. Eftersom det finns mängder av artiklar och exempel på nätet i både VB och C# så kan man använda sig av både och om man lärt sig t.ex. C# men även har en förståelse för syntaxen i VB. Och eftersom boken visar båda språken så kan du göra C# exemplet och sedan kolla motsvarigheten i VB och på så sätt få förståelse för båda syntaxversionerna. :)

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Jag tycker du skall läsa

c++ direkt

Då kommer du efter det förstå objektorientering och den är mycket lättläst och bra.
När du läst den kan du köpa böcker som lär dig c#, asp.net och .net-ramverket.

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Jag gillar inte alls "OOP med Microsoft Visual Basic .NET och Microsoft Visual C# steg för steg", tycker exemplen är klumpiga och dåligt skrivna. De enda bra oop-böcker jag läst har behandlat java, ingen som kan tippsa om en annan bra bok med c#

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.363dfaf6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)