webForumDet fria alternativet

Få igång .Net

.NET

13 svar · 446 visningar · startad av eddy1

Medlem sedan aug. 2001969 inlägg
Frågan#1

Hej på er...

Tänkte släppa asp och försöka mig på .Net. ladda ner installations filen med SDK packetet. Har installerat det nu! Men när jag kör visual studio .net och ska skapa en ny web applikation så står det:

"Visual Studio .Net has detected that the specified web server is not running ASP .Net version 1.1"

någon inställning man ska göra eller aktivera det på något sätt??

Kör Xp pro!
Tittar jag under administrationsverktyg så har jag något installerat som heter Microsoft .Net framwork 1.1??

Hjälp någon?

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Starta kontrollpanelen för IIS. Gå till ASP.NET-fliken i egenskaper för Default Web Site. Ändra versionen till 1.1.

Medlem sedan apr. 2004778 inlägg

Varför har du laddat ner SDK:n och installerat? Om du har installerat Visual Studio .NET så installerar den ramverket. Om du kör VS.NET 2003 installerar den .NET 1.1

Kör du webbservern på samma dator som du har VS.NET? Om webbservern ligger på en annan dator måste du installera VS.NET server components, vilket kommer inkludera .NET 1.1

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

I någon av dina ".NET mappar" så har du ett exe program som heter aspnet_regiis.exe.

Om det är så att du har installerat din IIS efter det att du installerat VS.NET så måste du registrera ASP.NET till IIS:en, detta gör du med denna fil.

Det finns en massa parameters som du kan använda dig av, jag förslår att du läser hjälpen eller söker på google för mer hjälp. Annars brukar

aspnet_regiis.exe -i

räcka.

- Magnus

tack

för tipsen. ska prova när jag kommer hem...

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

Gladh skrev:

I någon av dina ".NET mappar" så har du ett exe program som heter aspnet_regiis.exe.

Om det är så att du har installerat din IIS efter det att du installerat VS.NET så måste du registrera ASP.NET till IIS:en, detta gör du med denna fil.

Det finns en massa parameters som du kan använda dig av, jag förslår att du läser hjälpen eller söker på google för mer hjälp. Annars brukar

aspnet_regiis.exe -i

räcka.

- Magnus

På Win 2000 så verkar det som att detta måste göras fastän IIS är installerat först. Åtminstone är det så på min burk.

/Mirandir

???

Starta kontrollpanelen för IIS. Gå till ASP.NET-fliken i egenskaper för Default Web Site. Ändra versionen till 1.1.

jag har ingen flik som heter ASP.NET ???

vad gör man då?

Medlem sedan apr. 2004778 inlägg

jag har ingen flik som heter ASP.NET ???

vad gör man då?

Installerar .NET på servern?

aa

jag har ingen server utan det är en vanlig burk med xp pro sp1..

Installerade .NET package SDK igen och installationen går bra men .NET fungerar inte. Såg på en annan dator med .NET
så om man kollade i IIS'en så under "standard webplatser" så fanns det en mapp som hete något med .NET typ .NET_client. Men någon sådan finns inte på min burk??

Mvh

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

jag har ingen server utan det är en vanlig burk med xp pro sp1

Har du IIS så har du en server. ;)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Om man ska vara riktigt petnoga så har han bara en service (tjänst) ;)

nu funkar det

A jag tycker nog också att jag har en tjänst!

hur som helst så löste det sig nu när jag använde

aspnet_regiis.exe -i

som ett par föregående talare tog upp. Tycker det var konstigt att man var tvungen att köra detta!
IIS'en har varit installerad och använts långt innan jag började fundera på .NET. Och jag vet att jag körde SDK paketet med .NET innan jag installerade VS .NET.. Men det måste väll blivit något fel !!!

tack alla för förslagen och hjälpen!

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Tipset jag föreslog hjälpte mig när jag installerade .NET framework 2.0. Det kan hjälpa någon annan som har ett liknande problem.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Tipset jag föreslog hjälpte mig när jag installerade .NET framework 2.0. Det kan hjälpa någon annan som har ett liknande problem.

Hade också detta sura problem när jag installeradade VS.NET 2005 Beta. När jag sedan gick tillbaka och ville köra något i VS.NET 2003 så sa den bara att man inte kunde debuga denna WebApplication. Men så läste jag att man kunde ändra vilken .NET version som en website skulle köras med i IIS Admin, och vips så fungerade det.

- M

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)