webForumDet fria alternativet

Cachar bild

6 svar · 315 visningar · startad av Arne

ArneMedlem sedan maj 2000267 inlägg

Jag skickar upp en bild och den visas som den ska. Väljer jag att skicka upp en ny direkt byts bilden ut, men den gamla visas.
Uppdaterar jag sidan visas den nya

Stänger jag däremot webbfönstret och öppnar det på nytt och skickar upp en ny bild så fungerar det.

Tydligen Cache problem?
Finns det något sätt att tömma Cachen i min asp:Image (i Page_Load) när jag öppnar sidan eller uppdatera sidan när jag kör en subben?

desdecadoMedlem sedan juli 2004206 inlägg

Om du menar den jädrans cachningen i webbrowsern så är det lite svårare. Slumpa en fejkparameter och släng på efter bildnamnet, ex:

bilder/apa.gif?927563

PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg

Hur är dina inställningar satta i browsern?
De ska vara inställda så att de laddar om sidan varje gång.
Det är i alla fall ett väldigt vanligt fel jag ser hos mina kunder när de undrar varför ändringarna inte syns.

airwolfMedlem sedan okt. 2003132 inlägg

testa denna
<META HTTP-EQUIV="pragma" CONTENT="no-cache">

airwolfMedlem sedan okt. 2003132 inlägg

Alternativt:
<META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="Tue, 31 Dec 1996 23:59:59 EST">

Men dessa är inga .net lösningar, var det sådana du ville ha kanske?

PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg

Frågan är om det överhuvudtaget har med .net och webbservern att göra. Det vanligaste är att webbläsaren inte är inställd på att läsa om sidor varje gång man kommer in på det. Det orsakar då att gamla bilder och text ligger kvar. Sidan är alltså cachad på din hårddisk.

När det gäller cachning av sidan på servern så cachas den bara om du lagt in det i headern på .aspx sidan att den SKA cachas. Den gör inte det av default.

ArneMedlem sedan maj 2000267 inlägg

Tack för svaren

Tack för alla svar, jag var ute efter om man kunde i ASP.NET på något set underlätta för de besökare som ej är så insatta i hur man ställer in webbläsaren.
Även om man skriver en hjälptext så brukar dom aldrig läsa den. Så om man kan bygga bort problemen så är det de bästa.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)