lucgo446Medlem sedan aug. 2002221 inlägg Vi ska dra igång ett större projekt. Är det nån nackdel att blanda VB och C#?
Är anropen till .net klass biblioteket lika hos båda språken? har alla objekt samma namn i båda språken?
Skapar det problem när man anropar ett class som man har kodat i C# från en VB class? antar inte men vill kolla nackdelarna
Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg Det finns absolut inga som helst problem att blanda VB- och C#-klasser. Enda problemet är att du inte kan blanda VB- och C#-kod i samma klass, bibliotek eller projekt. Du måste därför skriva all kod som tillhör samma bibliotek i samma språk. Detta kommer att ändras i Visual Studio .NET 2005. Där kan varje fil ha sitt eget språk.
I ditt störra "projekt" (Visual Studio-solution) ingår det antagligen flera olika Visual Studio-projekt. Varje sådand projekt kan skrivas i olika språk.
lucgo446Medlem sedan aug. 2002221 inlägg Det är så alltså... att man inte kan blanda språk i samma projekt. synd, tackar
Hur bra går det att blanda projekt då?
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg Det går bra att blanda de olika projekten eftersom dessa skapas till egna assemblys (dll) som du sedan refererar mot i din övriga projekt.
Rent underhålls mässigt, suger det fet mycket att blanda olika språk i en solution. Skall du skriva allting från början så råder jag dig/er att använda samma språk, det blir lättare när någon annan skall in och börja underhålla/updatera applikationen.
- Magnus
Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg Då "suger" det väl ännu mer att blanda olika språk i samma klass som man kan göra i VS 2005.
Ett alternativ skulle kunna vara att skaffa ett översättningsprogram mellan C# och VB7.
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg
Då "suger" det väl ännu mer att blanda olika språk i samma klass som man kan göra i VS 2005
Min åsikt är det ja, det finns ingen som helst anledning att blanda olika språk i en class, om man inte kan göra det man vill i sitt språk, så har man valt fel språk.
Visst kan det finnas vinster med att blanda språken, men underhållsarbetet blir bra mycket svårare och den lilla vinst man gör äts upp av mer arbetet man får senare.
- Magnus
Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg Så det finns inte tillfällen då man har en oberoende funktion eller klass som är skriven i ett annat språk som man vill använda i sin klass eller projekt? Jag kan komma på flera tillfällen.
Underhållsarbetet blir väl inte så sort om funktionen/klassen är oberende. Den kanske aldrig behöver ändras. Det är lite värre med funktioner med beroenden.
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg
Så det finns inte tillfällen då man har en oberoende funktion eller klass som är skriven i ett annat språk som man vill använda i sin klass eller projekt? Jag kan komma på flera tillfällen.
Det finns massor med tillfällen då man vill återanvända redan skriven kod i sitt projekt, om denna DLL då är skriven i VB.NET eller C# är ointressant eftersom man gör en referense till DLL:en och inte bry sig om hur den är skriven, bara hur den fungerar.
Utvecklar du ett nytt projket så kan jag inte (på rak arm) finna speceillt många tillfällen då jag skulle vilja skriva något i VB.NET om jag har bestämt mig för att använda C# i mitt projekt. Däremot så finns det några tillfällen på andra hållet, men då har man ju valt fel språk att göra sitt projekt i och borde fundera på att använda C# rakt av i hela projektet.
- Magnus
Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg
Gladh skrev:
Det finns massor med tillfällen då man vill återanvända redan skriven kod i sitt projekt, om denna DLL
Du läste fel. Det stod inte DLL utan "oberoende funktion eller klass". Att placera en enda klass eller funktion i ett eget bibliotek är overkill.