webForumDet fria alternativet

Avsaknad av kontrollpanel

.NET

14 svar · 560 visningar · startad av Marcus E

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag har ett webbhotell som inte ger tillgång till kontrollpanelen för IIS. Det är ju där man ställer in allt som gäller .NET och rättigheter för olika filer. Går det över huvud taget att använda ASP.NET på ett bra sätt utan tillgång till kontrollpanelen?

Mina ASP.NET-program funkar inte och rådet är att jag ska ändra i den, fast det kan jag ju inte.

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Många kontrollpaneler saknar tyvärr möjlighet att skapa virtuella kataloger, men om inte webbhotellet vill hjälpa dig att skapa subdomäner/virtuella kataloger bör du byta hotell!

Till ditt hotell då, eller? ;)

Tyvärr vet man ju inte vad man får när man bara tar ett valfritt webbhotell (som stöder ASP.NET) från en lista. Det är som att köpa grisen i säcken. Avtalstiden är ju ett år så det är lite dyrt att byta. Fast å andra sidan kan man väl hävda avtalsbrott om vissa saker inte fungerar.

Det vore bra om Datormagazins webbhotelllista visade vilka som har en komplett kontrollpanel. Kanske finns andra listor.

(Innan ni flyttar tråden bör ni vara medvetna om att den inte hör hemma mer i ett forum än i ett annat då den behandlar flera ämnen.)

Det har jag inte sagt, men när du väljer webbhotell så be gärna om att få testa kontrollpanelen först, testa supporten, kontrollera att uppgifterna på hemsidan stämmer(org. nummer adress, telefon mm), kontrollera även att webbhotellet har SPLA-avtal, annars kan du råka illa ut den dagen MS gör en kontroll på hotellet(vilket dom kommer att göra förr eller senare), saknas SPLA-avtal finns det en stor risk att din hemsida stängs ner.

Webbhotell måste väl inte ha ett SPLA-avtal? Hur kontrollerar man om de har det?

Det här webbhotellet (Box Hosting) skriver inget kom kontrollpanel på deras webbsida. Jag antog (dum som jag var) att det fanns. Det enda som fanns var en kontrollpanel för e-postkonton.

Webhotell måste ha SPLA-avtal för att få erbjuda hosting på Windows plattformar, alla andra licenser dom kan tänkas ha gäller inte. Tyvärr många webbhotell som inte har det än men MS har börjat kontrollera sådant.

Men visst e du välkommen till Aleborg ;)

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

kom lite utanför ämnet här... :)

Angående SPLA avtalet. Har försökt få klartecken ifall man endast behöver ett SPLA avtal eller om du först måste köpa licensen för OS/databas och sedan betala SPLA avtalet för OS/Databas. Känns lite som man betalar samma sak 2 gånger.

Sedan en följdfråga, SPLA avtalet är ett relativt nytt påfund från MS. Säg att du startade ett webhotell innan SPLA avtalet fanns, har då MS rätt att bara införa ett nytt avtal där du skall börja betala. Lite som man köper en Volvo och när man väl köpt bilen så får man minsan pröjsa varje månda som man vill låta frugan följa med i bilen...

Har svårt att tänka mig att MS har rätt att bara införa ett nytt avtal som man måste följa om man redan har ett gammal som man accepterat...

- Magnus

Tyvärr har dom nog rätt att göra dessa ändringar i avtalet.
Du skaffar SPLA-avtal sen köper du produkterna, har diskuterat detta tidigare på wf: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=105796&forumid=165
:)

Jag såg nu att de har 30 dagars öppet köp. Då har jag två veckor på mig att besluta om jag ska stanna kvar eller byta. En kontrollpanel är ju väldigt viktig för mig, så jag kommer nog att byta. Rekommendationer på billiga webbhotell (< 50 kr månaden) där ASP.NET och en bra kontrollpanel ingår mottages tacksamt.

Aleborg: Kan man testa kontrollpanelen på ditt webbhotell?

Användarnamn: user383
Lösenord: testkonto

https://windows.kontrollpanelen.se/
Vi håller på att göra om ganska mycket på den men det sker på en annan testserver, därför fungerar bara menyvalen under "Start" och "Tools"

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Du kan ändra det mesta du behöver direkt i web.config.

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Flyttas från .NET

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

I IISen kan du absolut ställa in användarrättigheter och annat, men det är en annan nivå då än om du gör en liknande procedur i web.config.
Vad behöver du en kontrollpanel till egentligen? Vad är det för inställningar du behöver göra som inte webbhotellet kan bistå dig med?

Filrättigheter är en sak. Virtuella kataloger är en annan. Felsidor är en tredje.

Faktum är att webbhotellet faktiskt har en kontrollpanel. Det fick jag reda på efter att jag frågat. Jag har inte hittar någon länk någonstans. I den kontrollpanalen kan man åtminstone ställa in filrättigheter.

Dessutom fungerade helt plötsligt ASP.NET. Jag vet inte om det beror på något de eller jag gjort.

Åter till ursprungsämnet.

När man skapar en ny applikation lokalt och kopierar över den till en webbserver kommer den inte att fungera. IIS tror att applikationen finns i / och inte i /katalognamnet/. Nu har jag kommit på ett absurt sätt att komma runt problemet.

Eftersom mitt nya webbhotell har stöd för FrontPage Server Extensions (vad det nu är) innebär det att jag kan skapa en ny applikation direkt på servern med Visual Studio. Skapar jag en ny applikation i den katalog där jag vill ha min applikation, tar bort alla filer och kopierar filerna från mitt lokala projekt dit fungerar helt plötsligt min applikation.

Detta känns som en absurd lösning eftersom jag skapar ett nytt projekt bara för att ta bort alla filer och långt ifrån alla har tillgång till Visual Studio eller FrontPage Extensions. Det måste finnas ett annat sätt att kopiera öven en webbapplikation.

Nu hittade jag en bättre lösning. Med Project -> Copy Project kan man både skapa en ny applikation och kopiera över filerna direkt. Fast det kräver fortfarande att man har VS och FSE.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)