webForumDet fria alternativet

SELECT...WHERE

15 svar · 415 visningar · startad av LindaF

LindaFMedlem sedan aug. 200419 inlägg

Hej,

jag har stllt den här frågan inne på C/C++ men har nu fått s pass mycket hjälp att jag tror att den platsar här bättre.

Jag är nybörjare i Visual Studio och C++.

Det jag försöker göra är att hämta värdet fornamn från applikationen för att sedan hämta alla likadana förnamn ur databasen. En sök-funktion.

Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska få ihop sql-strängen.

När jag skriver in ett förnamn i strängen så fungerar det utmärkt men jag vet helt enkelt inte hur jag ska lägga till en variabel till strängen. Har prövat med +, & och <<. Någon som ser vad jag gör för fel?

[ String* fornamn = getFornamn();

try
	{
    this-\>hamtavarden = new OleDbDataAdapter(S"SELECT \* FROM Adress WHERE Fornamn='" + fornamn.Text, rofadatabas);
	this-\>ds = new DataSet("Adresser");
	this-\>hamtavarden-\>Fill(this-\>ds);
	this-\>grid-\>DataSource = this-\>ds-\>Tables-\>Item\[0\]-\>DefaultView;

}
	catch(OleDbException\* Xcp)
	{
		Console::Write("Fel har inträffat: ");
		Console::WriteLine(Xcp-\>Message);
	}\]
PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg

Ska du köra C++ eller C#?

Ojdå, C++!

DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Kan inte C++, men det är iaf OleDbParameter du skall använda. Något så här kanske.

this->dadp = new OleDbDataAdapter(S"SELECT * FROM Adress WHERE Fornamn = ?", rofadatabas);

dadp->SelectCommand->Parameters->Add(S"@fornamn", OleDbType::VarChar, 80)->Value = fornamn.Text;
this->ds = new DataSet("Adresser");
dadp->Fill(ds);

Hej Dino tack för förslaget!

jag får felmeddelandet:

left of .Text must have class/struct/union type

Har du något förslag på hur jag kan lösa det?

Det löste sig med

[
this->hamtavarden = new OleDbDataAdapter(S"SELECT * FROM Adress WHERE Fornamn = ?", rofadatabas);

hamtavarden->SelectCommand->Parameters->Add(S"@fornamn", OleDbType::VarChar, 80)->Value = rofaorder::getFornamn();