webForumDet fria alternativet

SELECT...WHERE

15 svar · 415 visningar · startad av LindaF

LindaFMedlem sedan aug. 200419 inlägg

Hej,

jag har stllt den här frågan inne på C/C++ men har nu fått s pass mycket hjälp att jag tror att den platsar här bättre.

Jag är nybörjare i Visual Studio och C++.

Det jag försöker göra är att hämta värdet fornamn från applikationen för att sedan hämta alla likadana förnamn ur databasen. En sök-funktion.

Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska få ihop sql-strängen.

När jag skriver in ett förnamn i strängen så fungerar det utmärkt men jag vet helt enkelt inte hur jag ska lägga till en variabel till strängen. Har prövat med +, & och <<. Någon som ser vad jag gör för fel?

[ String* fornamn = getFornamn();

try
	{
    this-\>hamtavarden = new OleDbDataAdapter(S"SELECT \* FROM Adress WHERE Fornamn='" + fornamn.Text, rofadatabas);
	this-\>ds = new DataSet("Adresser");
	this-\>hamtavarden-\>Fill(this-\>ds);
	this-\>grid-\>DataSource = this-\>ds-\>Tables-\>Item\[0\]-\>DefaultView;

}
	catch(OleDbException\* Xcp)
	{
		Console::Write("Fel har inträffat: ");
		Console::WriteLine(Xcp-\>Message);
	}\]
PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg

Ska du köra C++ eller C#?

Ojdå, C++!

DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Kan inte C++, men det är iaf OleDbParameter du skall använda. Något så här kanske.

this->dadp = new OleDbDataAdapter(S"SELECT * FROM Adress WHERE Fornamn = ?", rofadatabas);

dadp->SelectCommand->Parameters->Add(S"@fornamn", OleDbType::VarChar, 80)->Value = fornamn.Text;
this->ds = new DataSet("Adresser");
dadp->Fill(ds);

Hej Dino tack för förslaget!

jag får felmeddelandet:

left of .Text must have class/struct/union type

Har du något förslag på hur jag kan lösa det?

Det löste sig med

[
this->hamtavarden = new OleDbDataAdapter(S"SELECT * FROM Adress WHERE Fornamn = ?", rofadatabas);

hamtavarden->SelectCommand->Parameters->Add(S"@fornamn", OleDbType::VarChar, 80)->Value = rofaorder::getFornamn();
this->ds = new DataSet("Adresser");
hamtavarden->Fill(ds);
this->grid->DataSource = this->ds->Tables->Item[0]->DefaultView;
]

Tack!

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

LindaF skrev:

Hej Dino tack för förslaget!

jag får felmeddelandet:

left of .Text must have class/struct/union type

Har du något förslag på hur jag kan lösa det?

Du bör visa koden där du har ".Text". Felmeddelandet antyder att det inte är någon instantierad klass eller struct. Frågan är vad det är för något egentligen.

Tack för påpekandet UlfT - det var det jag också kom på. Jag är väldigt ny på .NET-området.

Jag är väldigt ny på .NET-området.

Så du tänker köra C++ i .NET istället för att börja med C#?

Absolut inte självvalt utan ett krav från min (förhoppningsvis) framtida arbetsgivare. Är C# lättare att utgå ifrån?

Om man ska bygga i .NET så rekommenderar jag C# eller VB.NET eftersom dessa är byggda FÖR .NET.
Andra språk som C++, Cobol och annat går att bygga med genom att kompilern kompilerar allt med .NET ramverket.
Vad har den arbetsgivaren för förklaring till varför man skulle använda C++ men ändå kör mot .NET plattformen?

Hej PDahlen,

att det blivit så här var för att när jag var på intervjun före sommaren så sa de okej, men du måste göra ett programmeringstest först. Det blir i Visual Studio och C++ eller någonting (mycket löst). Eftersom det var det han sa så gick jag och köpte en bok (Visual C++ .NET) och på den vägen är det.

Jag har också köpt en bok om VB .NET och efter att ha läst här inne lite grann så har jag förstått att det är mycket lättare?
Ska jag försöka sätta mig in i det istället (har nu på omvägar hört att jag kan få välja vilket språk jag vill men miljön kommer att bli VS).

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

VS behöver ju inte just innebära .NET, det finns ju tidigare versioner av VS som inte använder sig av .NET om jag inte har fel.

Men som ovan sagts så bör du titta på VB.NET eller C# (vilket i min mening är enklast)

Hej Mc Fetto! Har öppnat VB boken nu och är helt övertygad om att det är här jag hör hemma än så länge.

Har inte alls det här med VS och .NET klart för mig, blev bara så i och med boken jag köpte.

Jag ska ta mig "en ordentlig sök" här på wF och läsa på.
Tack för uppmaningen - det verkar vara helt rätt.

Ett tips är att du tar en titt på http://samples.gotdotnet.com/quickstart/
Om du ska bygga desktopapplikationer så väljer du Windows Forms. Om du ska bygga för nätet så väljer du ASP.NET.
Exemplen visas både i C# och VB.NET.
Vilket språk man ska välja beror helt på en själv. Om man t.ex. har erfarenhet från C++ och Java så brukar C# vara enklare eftersom det är liknande syntax.
Om man jobbat med Visual Basic tidigare så är VB.NET det naturliga valet.
Det handlar bara om syntax eftersom båda språken använder samma funktioner från .NET ramverket.
Samtidigt så kan det vara bra att först välja det som känns svårast. På så sätt så lär du dig båda typer av syntax och kan hoppa mellan språken, vilket kan vara användbart eftersom det finns mycket kodexempel som bara visas i ett språk, särskilt mycket i C#.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

LindaF skrev:

Hej PDahlen,

att det blivit så här var för att när jag var på intervjun före sommaren så sa de okej, men du måste göra ett programmeringstest först. Det blir i Visual Studio och C++ eller någonting (mycket löst). Eftersom det var det han sa så gick jag och köpte en bok (Visual C++ .NET) och på den vägen är det.

Jag har också köpt en bok om VB .NET och efter att ha läst här inne lite grann så har jag förstått att det är mycket lättare?
Ska jag försöka sätta mig in i det istället (har nu på omvägar hört att jag kan få välja vilket språk jag vill men miljön kommer att bli VS).

Det är ju mycket möjligt att din ev framtida arbetsgivare pratar om Visual Studio 6, inte Visual Studio.NET (samma sak som Visual Studio 7). Jag befarar att du inte alls kommer känna dig särskilt hemtam i Visual Studio 6 om du uteslutande jobbat med Visual Studio 7.

För att inte flunka på testet bör du kolla med arbetsgivaren vad deras kunskapskrav egentligen är.
Är det Visual Studio 6 eller Visual Studio.NET eller kanske båda?

Edit: En liten miss

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.91fd2ad2
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)