Jag har ett problem som jag tror fler har stött på.
Om man listar objekt i en Datagrid så kan man använda sid funktioner för att dela upp allt på flera sidor och använda sig av en sidbläddring. Problemet är dock, så vitt jag vet, att man bara kan lista saker uppifrån och ner.
I en Datlist så kan man ju välja om det skall listas horisontellt eller vertikalt samt hur många man vill visa. Däremot verkar det inte finnas några sid funktioner i en Datalist.
Så som jag skall lista mina objekt så vill jag ha tre per rad och max 9 per sida.
Hur gör jag detta?
Finns det sätt att lista objekt i en Datagrid annorlunda eller kan man ha sidbläddring på en Datalist?
håller precis på med ungeför samma sak, pagingen är inget problem att hitta information hur man ska göra (vertikalt), men hur begränsar man varje "post" till exempelvis 3 text rader.
hur begränsar man varje "post" till exempelvis 3 text rader.
Tror att det enda sättet är att du sätter kolumnbredden på din lista och sedan har en funktion som tar bort text över t.ex. 200 tecken och lägger till ... istället.
I .aspx koden
<%# CheckString(DataBinder.Eval(Container.DataItem, "kolumn2")) %>
i code-behind
Public Function CheckString(oldString As String) As String
Dim newString As String = IIF(oldString.Length > 200, oldString.Substring(0, 196) + " ...", oldString)
Return newString
End Function