webForumDet fria alternativet

Skapa flera nya kontroller i placeholder

.NET

0 svar · 221 visningar · startad av erka

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg
Frågan#1

Hej!
Sitter på nattkvisten med ett problem som jag inte riktigt har kommit på ett bra sätt att lösa. Det är så att man ska skriva in ingredienser till ett recept, varje ingrediens består av tre dropdown lister samt en textbox.

Idag har jag löst det på följande sätt, man får lägga till en ingrediens i taget, jag vill göra det så att man kan klicka på en knapp för att få upp en ny uppsättning likt nedan.

Sidan har från start (så man slipper ladda om dem) två datatables innehållandes ingrediensgrupper och ingredienser, varje ingrediens är kopplat till en och bara en ingrediensgrupp. I den första dropdownlisten väljer man grupp, då fylls den andra med de ingredienser (rensar bort de som inte matchar ur datatablen som innehåller ingredienser) som matchar den grupp man valt. Man skriver in mängden i textboxen och väljer måttenhet i den tredje och sista dropdownen.

Jag hade tänkt att effektivisera detta lite nu och tänkte ha en linkbutton som lägger till en uppsättning av ovanbeskrivet för varje klick på den. Sedan när man är klar och har klickat fram och fyllt i alla sina ingredienser letar man reda på alla kontroller och sparar infon i databasen. Det som är själva problemet är att jag inte riktigt har kommit på ett bra sätt att lösa det hela med framtagningen av ingridiensinmatningskontroller så att säga.

Tänkte mig att man kunde ha en placeholder som fylls på med nya uppsättningar av dropdowns etc för varje klick. Ska jag göra själva uppsättning av de tre dropdownlistorna samt textboxen som en usercontroll som jag sedan lägger till i en placeholder för varje knapptryck. Någon som har några tankar?

Mvh
Erka

295 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
167 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)