webForumDet fria alternativet

Editera word, excel filer på webben

.NET

11 svar · 492 visningar · startad av maqe

Medlem sedan dec. 2003824 inlägg
Frågan#1

Undrar om det finns nått vettigt sätt att editera/redigera word, excel dokument på webben?

Medlem sedan jan. 2004501 inlägg

Asså det är xml....så det ska inte vara helt omöjligt. Jag vet inte exakt vilken funktioner du är ute efter. Men Free Textbox borde vara något för dig... http://www.freetextbox.com/

Nja det är väl inte riktigt så jag menar ... jag vill kunna öppna excel och word dokument som ligger på servern med en webbapplikation och kunna göra ändringar i dokumenten och sedan spara ner dom som word/excel dokument igen

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

1. Du menar öppna (skicka filen till klienten som öppnar filen i word)
2. Spara (användaren laddar upp filen igen)

?

Näe, jag menar öppna filen som ligger på servern i en webbapplikation som t.ex. kan ha dom funktionerna som freetextbox har och sedan spara filen igen ner på servern utan att ha office eller liknande på maskinen som surfar till den sidan

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Eftersom själv excel filen kommer att laddas ner till klienten så går det inte.

Du kan däremot bygga en "excel-kopia" i ASP.NET och sedan köra allt det på servern. Dock inget som rekomenderas eftersom du inte kommer att kunna få all funktionallitet från excel till ASP sidan.

- M

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Om du har Office installerat på servern så är det inga större bekymmer att göra detta för MS Word. (C#)

[red]using Microsoft.Office.Core;
using Word;[/red]

Med dessa kan du sedan öppna och editera ditt dokument för att sedan spara om det igen.

Ska se om jag hittar något exempel..

Med dessa kan du sedan öppna och editera ditt dokument för att sedan spara om det igen.

Hur skall du kunna öppna dokumenten på Servern, men editera det på klienten med en webläsare?

- Magnus

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Nu pratar jag om att editera ren text.. hantering av bilder och andra delar av dokumetet har jag inte labbat med.. än. ;) :)

ex.

1. Öppnar Word-dokumentet och konverterar det till en TXT-fil med Word.ApplicationClass() så man lättare kan hantera datan.
  2. Med StreamReader streamar man sedan ut innehållet ur TXT-dokumentet i ex. en textarea där man sedan kan administrera sin text.
  3. Sparar ner innehållet, fortfarande som TXT-fil.
  4. Använder återigen Word.ApplicationClass() för att konvertera om TXT-filen till Word-dokument.

Ungefär så..

Nu pratar jag om att editera ren text

Okej, lite skillnad än att typ köra excel på klienten där man har tillgång till alla formuler osv osv, men ändå "kört på servern". Hade du haft lösningen på det, så hade jag blivit riktigt glad...

- Magnus

Medlem sedan dec. 1999707 inlägg

Jag vet att MicroSoft har utvecklat det här så att det ska vara möjligt. Dom kallar det för WebDAV (HTTP/Web Distributed Authoring and Versioning). Jag vet inte hur det fungerar men testa att söka efter det på MSDN. (http://search.microsoft.com/search/results.aspx?qu=webdav&View=msdn&st=b&c=0&s=1&swc=0).

Har för mig att WebDAV fortfarande kräver att du har Excel/Word installerat på klient datorn, det är det som är den svåra biten att kommaifrån.

Givetviss så kan man lösa det med en TS lösningen men då har man ju kommit lite ifrån själva grundiden att man skall kunna nå det från alla klienter överallt.

- M

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)