Tjenare.
Jag vill spara en hel array i en Session sedan plocka ur den ur den igen ......hur gör jag det??
det står still i skallen på mig :r
mv icaaq
7 svar · 352 visningar · startad av icaaq
Tjenare.
Jag vill spara en hel array i en Session sedan plocka ur den ur den igen ......hur gör jag det??
det står still i skallen på mig :r
mv icaaq
OM du sparat in med
Session("minArray") = minArray
så hämtar du med
dim minArray as Array
If Not Session("minArray") Is Nothing Then
minArray = Session("minArray")
End If
Tack ......men om jag vill lägga till ett object i arrayen.
Attans fasiken jag har inte gjort detta på ett tag och man glömmer ju bort hur man gör på en gång.
mv icaaq
Innan du fortsätter, varför vill du spara ett objekt i en session? Det går kanske bra att spara det i ViewState i stället? Eller helst inte göra det över huvud taget. ;)
Det är till ett litet utskick där kunderna kan välja några produkter som dem vill ha information om.
De klickar på produkten och artnr läggs in i en Collection av något slag. jag vill undvika att stoppa detta i en databas.
Har ni några förslag?
mv icaaq
Aha, så du lagrar endast artikelnr? Då borde det inte vara några problem att lagra varje artikelnr i en arraylist som sätts till en cookie (då en session inte behövs).
Pseudokod:
arraylist.add(123)
arraylist.add(456)
response.cookie.append(arraylist)
Om jag inte minns fel så kan ArrayList serialiseras, så lägger du ett eget objekt i en arraylist så serialiseras det i samband med att den sätts till cookien/sessionen. Rätta mig om jag har fel någon, jag spekulerar bara!