webForumDet fria alternativet

Böcker med ASP.NET 1.1

.NET

3 svar · 295 visningar · startad av mozilla

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg
Frågan#1

Hade tänkt sätta mig in i ASP.NET nu, och efter att ha kollat lite på Pagina så hittade jag två böcker som verkar intressanta. Jag är nyfiken på om det är någon som har någon erfarenhet av böckerna.

Beginning ASP.NET 1.1 with Visual C# .NET 2003
Professional ASP.NET 1.1

Först och främst är jag nyfiken på språken som används, på den första boken står det ju iofs C#(vilket jag är intresserad av) Men vad menar de med "Visual C# .NET", på den förra boken fast om 1.0 stod det bara "C#". Samt om någon vet vilket språk "Professional"-boken lägger sin tyngd på?

Jag kan sedan tidigare inte alls mycket om .NET programmering eller ASP.NET för den delen. Men anledningen till att jag tittar på "Professional"-boken är att jag sedan tidigare har mycket stora kunskaper inom traditionell ASP, samt små kunskaper inom c++ programmering. Och enligt baksidan på boken ska det räcka. Men någon som läst den eller vet något mer om dem som kan uttala sig om det stämmer, eller om den är väldigt svår och rakt på?

Vad jag vill undvika är att sitta och traggla igenom hur man gör if-satser/for-loopar osv igen. Utan gå rakt på funktioner och metoder som är nya och användbara i ASP.NET

Medlem sedan apr. 2004778 inlägg

Först, "Visual C# .NET" är "C#". Min gissning är att de använder "Visual C# .NET"-uttrycket för att de använder Visual Studio .NET i sina exempel.

När det gäller .NET så är det som är nytt inte själva språken. Det spelar ingen roll om du använder VB.NET, C#, J#, osv. utan att det är en hejdundrades massa kontroller.
När det gäller kodsyntax så är VB.NET likt VB och C# är likt C++ och Java.
Eftersom du, som du nämner, inte kan så mycket om .NET så kanske det är en "nybörjar"-bok som är att rekommendera i alla fall eftersom .NET handlar om att lära sig .NET ramverket och dess funktionalitet.
Jag själv rekommenderar alltid "ASP.NET Unleashed" av Stephen Walther. Den är dock skriven för VB.NET men vad den gör är att gå igenom koncepten i .NET.
Sen finns ju t.ex. "Essential ASP.NET With Examples in C#" av Fritz Onion.

Vad jag vill säga är dock att VB.NET eller C# spelar ingen roll om du ska lära dig vad .NET är eftersom båda använder samma ramverk. Det är därför jag rekommenderar ASP.NET Unleashed trots att den är i VB.NET. ;)

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Tack för ditt svar ska kolla upp det lite noggrannare. Och det verkar till och med som "ASP.NET Unleashed" har kommit ut i en ny utgåva med även exempel i C#

http://www.akademibokhandeln.se/db/cc/cc_main.getBook?cisbn=067232542X

Medlem sedan apr. 2004778 inlägg

Ja titta, såg inte ens att andra upplagan hade C# också. :)
Då rekommenderar jag den verkligen. Jag har den och den är så välanvänd att sidorna börjar trilla ur. Den är nämligen en suverän referensbok även när man kan. ;)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)