Jag skulle behöva lite bra kodexempel på remoting.
Har letat en hel del men inte hittat några bra exempel.
Vad jag vill göra är att via en klient koppla upp mig till en server och prata med lite klasser på servern och få ett enkelt svar tillbaka om det lyckades eller inte.
Vet inte om det är nått problem att server och klient ska kunna ligga på samma dator!?
Servern är tänkt att innehålla ett stort antal olika klasser som utför allt ifrån att skapa mappar och filer till att hantera mailserver mm. Klasserna är klara men jag behöver ett enkelt sätt att kommunicera med dom trots att dom ligger på en annan dator. Klenten ska med andra ord kunna skicka över den information som klasserna behöver.
remoting
4 svar · 291 visningar · startad av aleborg
Har inte sysslat med det själv, men har för mig från tidigare inlägg att Gladh sysslat en hel del med det och kommer säkert med hjälp här är iaf lite länkar så länge.
thinktecture
Japp lite har man sysslat med .NET Remoting, det är riktigt enkelt när man tittat lite på det.
.NET Remoting bör du endast använda inom samma nätverk, det fungerar utåt, men då måste man öppna portar i brandväggen och det är en sysadmin alltid skeptiskt till. Så vill du komma åt "server" via weben så är en webservice det du bör titta på. Har dock upptäckt att en webservice verkar göra en TimeOut om funktionen tar mer än 2 minuter, och har inte hittat något sätt att ändra den tiden på (fast det finns en property som heter TimeOut som man kan sätta till valfritt värde :( )
Att de skall kunna ligga på samma dator är inget problem, du anger bara en ip-adress (domän namn) och ett portnummer, samt ett "namn" som är ditt "anrop till en speciell funktion". Typ
tcp://localhost:8888/GetCustomer.rm
Det finns rätt bra exempel i hjälpen till VS.NET om du har den, titta också på skillnader mellan Binary/Soap formaten samt TCP/HTTP som protokoll för att kommunicera.
Rent prestanda så är TCP med Binary att föredra och HTTP med Soap är långsammast.
- Magnus
Gladh -> Du har inte lust att ge lite exempel?