webForumDet fria alternativet

data från databas till string

4 svar · 307 visningar · startad av greggan

gregganMedlem sedan jan. 2004678 inlägg

Jag är så förbannat envis så nu har jag suttit i drygt två dagar och bara testat olika metoder och bläddrat lite i de böcker jag har om asp.net. Det har dock inte lett till något resultat.

Det jag vill lyckas med är en login som kollar användarnamn och lösenord mot en databas.

Jag tänkte göra detta med en if-sats som jämför textrutorna med strängar där datan från databasen ligger.

Problemet är nu: Hur ska jag få min data jag hämtar från databasen till en sträng eller liknande, så att jag kan jämföra den med textrutorna?

Problemet är inte SQL-satsen. Den vet jag hur jag ska skriva, däremot vet jag inte om jag ska använda dataset eller kanske datareader eller något helt annat.

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Denna tråd kan nog hjälp: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=191&threadid=93974&highlight=login

Jag rekommenderar att i stället för att ta en massa strängar från databasen och jämföra går det snabbare och bättre att jämföra dem i SELECT och i fall ditt WHERE statement inte stämmer kommer du inte få några rader tillbaka och därmed är inloggningen felaktig.

Det där lät ju väldigt vettigt. :)
Så du menar altså att jag kör en SQL-sats, med select och where. Om den kan läsa något sen >0 typ så vet man att det är rätt. Annars fel?
Men jag förstod inte riktigt hur jag skulle kunna se detta. Har du lusta att förklara? :)

tack så mycket renholm, löste det till slut genom att kolla igenom lite gamla inlägg som tog upp ditt tips :D

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Ungefär så här

SELECT userid FROM Users WHERE username = tbUsername.Text AND password = tbPassword.Text

Kör ovanstående "SQL" med en SqlDataReader, låt säga att vi döper den till minreader. OBS! "SQL" ovan är inte riktig SQL utan du måste infoga tbUsername och tbPassword korrekt.

if (minreader.Read())
   // weee, användaren finns i databasen
else
   // användaren fanns inte eller lösenordet är fel

red: np!

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)