webForumDet fria alternativet

studiegrupp?

17 svar · 645 visningar · startad av Walker

WalkerMedlem sedan okt. 2002188 inlägg

Hej

Har länge funderat på att försöka få ihop ett gäng personer som är intresserad av att tex studera en bok tillsammans och sedan diskutera runt ämnet. Själv är jag mycket intresserad av objektorienterad programmering och skulle väldigt gärna lära mig mer. Är för närvarande arbetslös och känner ingen som har intresse för oop.

Har frågat på pellesoft för ett bra tag sedan om detta och då fanns det inget intresse,men jag tänkte kolla om det finns något intresse här och nu.

Jag har ingen riktig idé om vad man skulle läsa eller hur det konkret skulle fungera. Men ett upplägg skulle kunna vara att man bestämmer sig för en bok. Bestämmer att till ett visst datum så skall man läsa de fem första kapitlen och sen så diskuterar man frågor och problem som man kommit på under tidens gång.. men men.. om det finns intresse så kan man ju diskutera vidare..

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

Hur skulle detta gå till?

Jag menar, Måste man bo i skåne för att vara med? Eller ska man diskutera boken Online?

Bara undra!

Hej

Jag tänkte att man kanske kunde skapa en tråd här på webforum eller använda sig av ett separat forum för att diskutera.

Eller så kan man träffas på någon sorts chat typ IRC. Är det många som är från samma område så kanske man kan ordna någon sorts träff.

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

Walker skrev:

Hej

Jag tänkte att man kanske kunde skapa en tråd här på webforum eller använda sig av ett separat forum för att diskutera.

Eller så kan man träffas på någon sorts chat typ IRC. Är det många som är från samma område så kanske man kan ordna någon sorts träff.

Okey

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Låter som en bra idé, har själv mcyket att göra, kan dock vara intressant för min del vid ett senare tillfälle.

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Re: studiegrupp?

Walker skrev:

Hej

Har länge funderat på att försöka få ihop ett gäng personer som är intresserad av att tex studera en bok tillsammans och sedan diskutera runt ämnet. Själv är jag mycket intresserad av objektorienterad programmering och skulle väldigt gärna lära mig mer. Är för närvarande arbetslös och känner ingen som har intresse för oop.

Har frågat på pellesoft för ett bra tag sedan om detta och då fanns det inget intresse,men jag tänkte kolla om det finns något intresse här och nu.

Jag har ingen riktig idé om vad man skulle läsa eller hur det konkret skulle fungera. Men ett upplägg skulle kunna vara att man bestämmer sig för en bok. Bestämmer att till ett visst datum så skall man läsa de fem första kapitlen och sen så diskuterar man frågor och problem som man kommit på under tidens gång.. men men.. om det finns intresse så kan man ju diskutera vidare..

Hände det ngt, eller rann det ut i sanden?

Rann ut i sanden..

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Vi borde ha möjlighet att träffas och få ut mycket mer.
Så var min tanke med en UML träff i Lund.
Men det kan vara någon annanstans också.
Jag kan fixa lokal i Lund, Malmö och förstås här i Helsingborg.
Skall vi spika ett datum och försöka träffas några timmar?

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Lasp skrev:

Vi borde ha möjlighet att träffas och få ut mycket mer.
Så var min tanke med en UML träff i Lund.
Men det kan vara någon annanstans också.
Jag kan fixa lokal i Lund, Malmö och förstås här i Helsingborg.
Skall vi spika ett datum och försöka träffas några timmar?

Låter som en mycket bra idé, jag kan när som helst! :D

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Jag tycker det låter intressant med lite mer OOP och UML, försöker ta steget från utvecklare till aritekt (svårt ord). Så jag hänger gärna med på något möte, tyvärr jobbar man ju hela tiden, samt att pendlingen till danmark tar drygt 4 timmar om dagen (fast det är bra betalt :) ).

Lund eller Malmö låter perfekt för mig, då kan jag ta det på vägen hem, skulle dock vilja veta vad vi skall diskutera/lära oss, så nivån hamlar rätt.

MVH
Magnus

Mycket intressant..

Jag är helt klar med oavsett vi skall prata om.

Skulle man inte kunna helt förutsättningslöst bara träffas å spåna lite om det här med studiegrupper?

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Jag är mycket intresserad, de senaste böckerna jag averkat är

The Software architects profession (Sewell, Sewell)
Objektorienterad analys & design (Mattiasen)
Objektorienterad programmering och Java (Holm)
UML Outlines (Schaltz)

Befinner mig i Lund, men kan ta mig runt om i Skåne ;)

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det låter faktiskt trevligt, även om jag ännu inte är så påläst i just OOP's alla regler ännu. Finns det någon slags gräns för hur insatt man måste vara i just OOP?

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Låter intressant, får försöka ta sig ner till Skåne någon dag.

OK Skall det vara en Eftermiddag en vanlig vardag så tar vi det i nästa vecka .
En första träff en lördag Em kan väl också bli bra.
Maila mig vad som passar så bestämmer jag ett par tider. Viktigt att vi försöker träffas. :birp :birp

vad händer?

Jag skrev ju i en annan tråd att vi skulle försöka att träffas på lördag. Men tråden används mest till annat skitsnack så jag har pratat med någon till i Lund.
Vi tar ett möte ganska snart. Malmöfestivalen och Vallåkraträffen ligger denna helg . Jag fick den över pga inställt till F1 i Ungern.
Återkomer direkt till Er på onsdag.

Lyfter upp det här igen
kolla:
http://www.borland.com/news/press_releases/2004/10_26_04_borland_to_provide_uml_support_to_vs2005_team_system.html
Vi bör försöka att träffas snart.

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)