webForumDet fria alternativet

tips på lösning av dg problem

.NETur .NET

3 svar · 240 visningar · startad av MizzK

MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg

Sitter här och jobbar med datagrid, och har stött på ett problem. Är så att jag i min datagrid skulle behöva flera databas kopplingar eller rättare sagt sql frågor..

ska förklara lite närmare

så här ser db:n ut

tabell sortiment
#sortNr
namn
Beskrivning

tabell sortimentRad
#sortRadNr
*sortRad
*prisNR
*typNr

tabell pris
# prisNr
pris

tabell typ
#typNR
typ

i sortiment har jag namnen på alla produkter, dessa har i sín tur olika typer med olika priser.. detta behöver jag nu få utskrivet i DG. måste där med har 3 olika frågor till det tre olika priserna.. ngt tips hur man gör för att lösa detta?

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Är det inte bättre att du försöker få ut alla priserna direkt i en enda sql-sats? Vet inte riktigt hur det hela är tänkt att fungera (jag hittar inte tre olika priser i din db?) men det låter inte riktigt rätt att du ska behöva tre olika sql-frågor bara för att få fram de olika prisuppgifterna.

MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg

det är att i sortiment rad är 3 olika typer som tillhör just en och samma produkt i sortiment, dessa 3 typer har olika priser.

ex.
sortNr 1 | sortRadnr 1 | typnr 1 |prisnr 1
sortNr 1 | sortRadnr 2 | typnr 2 |prisnr 2
sortNr 1 | sortRadnr 3 | typnr 3 |prisnr 3
sortNr 2 | sortRadnr 4 | typnr 1 |prisnr 2

osv...

PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg

Först måste du lägga till en relationskolumn mellan sortiment och rad. I sortRad lägger du *sortNr

För att få det exempeldata du visade kan du sedan använda nåt sånt här

SELECT s.namn, sr.sortRad, t.typ, p.pris
 FROM sortiment s JOIN ( ( sortimentRad sr JOIN typ t ON sr.typNR = t.typeNR ) JOIN pris p ON sr.prisNR = p.prisNr ) ON s.sortNr = sr.sortNr
 ORDER BY s.namn

Kan behöva någon korrigering.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)