webForumDet fria alternativet

Samköra projekt

.NET

4 svar · 213 visningar · startad av Brimba

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg
Frågan#1

Hej!

Hur gör ni när ni vill arbeta med samma klasser och projekt (flertal) i en och samma solution.

Som VS.Net normalt beter sig så kan man inte testköra samtidigt eftersom de filer som den skapar redan finns och används av den andra klienten.

VSS hjälper oss inte i detta fallet.

Tips?

Medlem sedan jan. 2004501 inlägg

Ett förslag är att införskaffa MS SourceSafe.

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

VSS = Visual SourceSafe

Medlem sedan apr. 2004778 inlägg

Nu var det ett tag sen som jag jobbade i projekt så ni får väl rätta mig om jag har fel.

Ni är alltså en projektgrupp som gör ändringar i samma lösning och vill testköra?
Då behövs det ett huvudprojekt samt att ni allihopa har lokala projekt på era utvecklingsburkar. De lokala projekten refreshas mot huvudprojektet och när ni checkar ut den fil ni ska jobba med så plockas den senaste versionen från huvudprojektet. Ni kompilerar och testkör alltså lokalt.
När en fil är ändrad och klar så checkas den in i huvudprojektet som då måste kompileras om.
Ni kan inte jobba mot huvudprojektet allihop eftersom det är som du säger, då skapar ni samma filer.

Om jag inte har helt fel så kan VSS konfigureras för detta.

Men jag kanske har förstått dig fel? På vilket sätt kan ni inte använda VSS? Kanske är lättare för oss att se problemet då.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Man skall inte jobba flera så som ni gör mot ett projekt.

Om man använder VSS så läggs filerna upp centralt på en server och alla som jobbar med projektet kommer att få en lokal kopia av filerna. Dessa filer måsta man checka ut/in ur VSS om man vill ändra i dem. Om man nu inte strular till det för sig och manuellt plockar bort skrivskyddet på filen så kan aldrig 2 personer ha 1 och samma fil utcheckad samtidigt, alltså 2 personer kan inte rätt i samma fil samtidigt.

Men eftersom man har alla filer lokalt på sin dator kan alla i projektet köra och testa projektet samtidigt. Så i Ert fall är VSS lösningen på problemet. Eftersom jag antar att olika personer jobbar mot olika projekt i er solution.

- M

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)